یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «بی‌تدبیری موج می‌زند» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

ایران در نصف‌النهاری از زمین واقع شده که در نیم فصل اول سال بهره بیشتری از خورشید می‌برد. فقط ایران نیست و کشورهای زیادی از نور خورشید در این وقت از سال بهره‌مند هستند. برای همین در نیم فصل اول سال ساعت‌ها یک ساعت به عقب کشیده می‌شد تا بدون آن‌که به ساعت خواب یا حضور کارمندان در ادارات لطمه‌ای وارد شود، از نور روز استفاده بیشتری صورت گیرد. از سوی دیگر این عقب‌گرد ساعت باعث می‌شد تا در این نیم فصل که هوا به شدت گرم می‌شود، پیش از آن‌که خورشید تابش شدیدتری داشته باشد، کارمندان و کارگران زودتر به محل کار خود برسند.
حالا کارمندان دولتی موظف‌اند که ساعت ۶ صبح در ادارات باشند. البته هنوز مجلس دراین‌باره که خود مجلسی‌ها که به این طرح رأی داده‌اند ساعت ۶ صبح در مجلس خواهند بود چیزی نگفته‌اند اما طبق نظر نهایی دولت و مجلس، این طرح از روز ۱۶ خرداد عملیاتی شده و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد. حالا سئوال این‌جاست چه کسی پاسخگوی سه ماه دلهره و ترس بروز حوادث ناگوار ناشی از این طرح خواهد بود؟
در نتیجه این بی‌تدبیری اولاً اقتصاد ملی کشور از حداقل ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی برق محروم شده ثانیاً به زحمت افتادن بخش قابل توجهی از جامعه کارمندی کشور به ویژه کارکنان مستضعف دستگاه‌های دولتی که در اطراف و اکناف شهرهای بزرگ مثل تهران زندگی می‌کنند و حداقل دو ساعت فاصله بین محل زندگی‌شان تا محل کارشان است و در این صورت کسی که در هشتگرد زندگی می‌کند برای اینکه ساعت ۶ صبح مثلاً در تهران بر سر کار خود حاضر شود باید ساعت ۴ صبح از منزل خارج شود و سیستم‌های حمل‌ونقل و سایر بخش‌های خدماتی دچار بی‌نظمی می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه ساعت ۶ صبح در بخشی از نقاط کشور ابتدای صبح است و خبری از مراجعه ارباب رجوع برای انجام کار اداری نیست. نتایج حاصل از این ناهماهنگی و بی‌تدبیری اثبات می‌کند که حاکمیت یکدست نه تنها برای مردم ثمری نداشته بلکه سرابی بیش نبوده و بر مشکلات آنان افزوده است.


  • نویسنده :
  • منبع :