19 دی: رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران با انتقاد از کسانی که رویکرد خودتخریبی و خودتحقیری نسبت به پیشرفت‌های علمی ایران دارند، گفت: طبق قرارداد، ایران ۱۲ ربات جراح سینا به اندونزی می‌فروشد که برای دو ربات چهار میلیون دلار دریافت کرده‌ایم.
مسعود سرکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا ربات جراح سینا به اندونزی هدیه داده شد، اظهار داشت: در جریان سفر رئیس جمهور به جاکارتا، روسای جمهور ایران و اندونزی جراحی ربات سینا را که از فاصله ۵۰۰ کیلومتری انجام شد، تماشا کردند.
وی افزود: پس از این اقدام، رئیس جمهور اندونزی از این دستاورد کشورمان استقبال و برای خرید ۱۲ ربات از ایران اعلام آمادگی کرد تا ۱۲ بیمارستان این کشور با خرید ربات سینا تجهیز شوند که همین موضوع را آیت‌الله رئیسی پس از بازگشت از سفر اعلام کرد اما برخی برداشت نادرستی از آن داشتند.
تخریب "نماد اقتدار و امید کشور" توسط آقای نماینده
وی درباره اظهارات خلاف واقع نماینده مردم چابهار در مجلس درباره ساخت بیمارستان توسط ایران در اندونزی، عنوان کرد: یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ تحقیقی پشت تریبون مجلس اظهاراتی خلاف واقع در این زمینه داشت و این دستاورد بزرگ کشور را به حاشیه کشاند.
سرکار ادامه داد: نمایندگان مجلس در جایگاه وکلای ملت باید برای اظهارات خود تحقیقات بیشتر داشته باشند؛ یک نماینده مجلس همیشه باید مستند صحبت کند نه اینکه شنیده و برداشت های خود را پشت تریبون فریاد بزند.
ربات سینا را هدیه ندادیم
رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه عده‌ای دستاوری که می‌توانست موجب امیدآفرینی و احساس غرور ملت باشد را تخریب کردند، گفت: ربات سینا در اندونزی با استقبال خوبی همراه شد که آثار مثبت و خبرهای خوب آن را خواهیم دید ولی در داخل کشور عده‌ای همچنان رویکرد خود تحقیری و خودتخریبی داشته و می‌گویند که چه کسی از ایران ربات می خرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی در عمق تفکراتشان خود باختگی دارند، افزود: هرچه به این افراد می‌گوییم این ربات را به اندونزی فروخته‌ایم به گوششان نمی رود که این، نشان دهنده افکار پوسیده و مخرب آنهاست.
سرکار با بیان اینکه شرکتی که این ربات را ساخته چندان ثروتمند نیست که بخواهد ربات را هدیه دهد، خاطر نشان کرد: جای تاسف دارد که ذهنیت برخی بر این استوار است که هرجا دستاوردی نصیب کشورمان می شود، مدعی می شوند که آن را هدیه داده ایم.
وی در این رابطه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: در ارتباط با ربات سینا، یکی از جراحان معروف کشور تماس گرفته و گفته بود چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. یعنی این ذهنیت آنچنان در افکار برخی رسوخ کرده که برخی افراد، برخلاف ادعاهایی که دارند، عمق ناباوریشان نسبت به خودباوری بیشتر است.
۴ میلیون دلار برای خرید دو ربات سینا
رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران درباره رقم قرارداد ایران و اندونزی برای فروش دو ربات گفت: قراردادی با رقم حدود ۴ میلیون دلار برای فروش دو ربات به همراه پکیج کامل مشاوره، آموزش، نگهداری منعقد شده بود؛ نگاه ما این است که در دراز مدت اندونزی یک پلتفرم یا یک پایگاهی برای تولید جراحی سینا برای بازار کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) است.
سرکار ادامه داد: در چند سال گذشته هیاتی از ایران به اندونزی اعزام و جلسه‌ای با حمایت معاونت علمی فناوری کشورمان و وزارت بهداشت اندونزی برگزار شد که در آن طرف اندونزیایی با ظرفیت‌های تکنولوژیکی و صنعتی ایران در حوزه تجهیزات پزشکی آشنا شدند و پس از آن هم هیاتی از اندونزی که شامل دو معاون وزیر در سفر به ایران از پژوهشکده فناوری های پیشرفته تجهیزات پزشکی بازدید کرد.
وی یادآور شد: هیات اندونزیایی پس از این بازدید، تحت تاثیر تجیزات پزشکی ایران قرار گرفتند و ربات سینا بیش از همه چیز توجه آنها را جلب کرد.
به گفته رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: وزیر بهداشت اندونزی در جریان سفر به ایران با ربات سینا جراحی انجام داده و نیاز کشورش برای استفاده از آن را مطرح می کند.
سرکار توانمندی ربات سینا برای جراحی از راه دور را یکی از نکاتی برشمرد که مورد توجه اندونزیایی ها قرا گرفت و در این رابطه توضیح داد: اندونزی کشوری با ۱۷ هزار جزیره و ۲۸۰ میلیون جمعیت است و در بیش از ۵ هزار از این جزایر افراد سکونت دارند و ارائه خدمات پزشکی و خصوصا جراح بسیار در انجا مشکل است؛ از این رو یکی از راه حل هایی که می تواند مشکل اندونزی را در رابطه با ارائه خدمات سلامت هموار کند، همین ربات جراح سینا است.
این استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: برنامه اندونزی فقط شامل خرید ربات سینا نبود بلکه راه‌اندازی دو بخش جراحی رباتیک را هم شامل می شود که قرار است در دو بیمارستان راه اندازی شود.
سرکار اظهار داشت: در قرارداد بین ایران و اندونزی تعهد شده که ۱۶۰ نفر از جراحان اندونزی توسط جراحان ایرانی آموزش ببینند که برای این کار اکنون ۴ نفر شامل دو مسئول فنی و دو نفر برای آموزش جراحان مشغول فعالیت هستند و تاکنون ۴۰ جراح اندونزی آموزش دیده‌اند.
تعداد ربات‌های سینا در بیمارستان‌های کشور
به گفته این استاد دانشگاه تهران، ربات سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته پزشکی ساخته شده و در سه بیمارستان سینا، امام خمینی (ره) و شریعتی نصب شده است.
سرکار ادامه داد: در این پروژه تیم فنی مهندسی و جراح ها دوشادوش هم همکاری کرده‌اند و از این به بعد نقش جراح ها پررنگ تر خواهد شد زیرا جراحی روی انسان آغاز خواهد شد.
علاقه‌مندی کشورها به سینا
وی در رابطه با ویژگی‌های ربات سینا تصریح کرد: بیش از ۱۲ سال است که به صورت جدی روی این ربات بررسی و کار کارشناسی انجام شده است. ایران بعد از آمریکا، دومین کشوری است که به این ربات دست یافته و به افتخار پزشک ایرانی «ابو علی سینا»، سینا نام گرفته است.
سرکار اظهار داشت: ربات سینا حدود ۱۰ ثبت اختراع دارد که این ثبت اختراع ها یعنی این محصول نوآوری و ویژگی هایی دارد که ربات داوینچی ساخته آمریکا از آن محروم است.
سرکار با بیان پنج مزیت اصلی سینا نسبت به ربات داوینچی گفت: یکی از ویژگی های سینا این است که به تخت بیمار متصل می شود؛ زمانی که جراحی با ربات روی بیمار انجام می شود لازم است که تخت بیمار مایل شود تا فضای بهتری برای جراحی در داخل شکم ایجاد شود. این ربات چون به تخت جراحی متصل است، بیمار تخت جراحی و ربات با هم حرکت می‌کنند و موقعیت ربات نسبت به بیمار تغییری نمی کند.
رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران افزود: با این وجود ربات داوینچی پایه‌اش روی زمین است و زمانی که تخت حرکت می‌کند، ربات باید نسبت به بیمار تنظیم شود.
وی بیان کرد: از دیگر ویژگی ها ابزارهای ربات سینا ضخامت ۵ میلی متری آن است در صورتی که متوسط ضخامت ابزارهای ربات داوینچی ۱۰ میلیمتر است ضمن آنکه ابزارهای مصرفی ربات سینا هم نسبت به نمونه مشابه آمریکایی برتریت دارد زیرا داوینچی نیاز به ۴ هزار دلار ابزار مصرفی دارد که به صرفه نیست، یعنی هر جراحی امروز علاوه بر هزینه‌های جراحی و بیمارستان به ۲۰۰ میلیون تومان ابزار مصرفی نیاز دارد که این هزینه بالا برای کشورهایی مانند ایران مقدور نیست.
سرکار ادامه داد: ابزار مصرفی ربات سینا یک دهم ابزار مصرفی ربات داوینچی است و این از ویژگی‌های مهم ربات سینا است که کشورها را به خود علاقه‌مند کرده است و استفاده از آن را برای عموم مردم میسر می‌کند.
به گفته رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران سایر ربات‌هایی که قرار است در اختیار کشور اندونزی قرار بگیرد متناسب با توسعه رباتیک در ایران خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :