19 دی: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: ۴۴ رشته قنات در یک سال گذشته مرمت و احیا شد.
محمد حسین احمدپور مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم از احیا و مرمت ۴۴ رشته قنات در یک سال گذشته در استان قم خبر داد و گفت: در حال حاضر اعتبار مورد نیاز برای احیا ۱۰۰ قنات استان ۴۰۰ میلیارد ریال است.
او  با اشاره به وجود ۹۵۰ قنات فصلی و دائمی در سطح استان قم گفت: قنات‌ها هر ساله به مرمت، احیا و بازسازی نیاز دارند که در یک سال گذشته ۴۴ قنات در قم احیا و مرمت شده و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، ۱۰۰ قنات دیگر نیز مرمت و بازسازی در سال جاری خواهد شد.
احمدپور طول مسیر احیا شده این ۴۴ قنات را ۵ کیلومتر و ۱۸۰ متر عنوان کرد و گفت: پارسال ۱۱ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد که کشاورزان ۲ میلیارد تومان از این هزینه را تأمین کردند.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به تخصیص ۸ میلیارد تومان بودجه برای احیا و مرمت قنات‌ها در ۳ ماهه نخست امسال گفت: اعتبار مصوب امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان است و در صدد هستیم این اعتبار را به ۴۰ میلیارد برسانیم تا بتوانیم هدف احیای ۱۰۰ قنات را محقق کنیم.
او افزود: شریان حیاتی ۵ بخش استان در گرو آبرسانی قنات‌ها است و در بخش‌های قاهان، خلجستان، فردو، مرکزی و شهرستان کهک بیش از ۹۰ درصد از آب کشاورزی ازطریق قنات تامین می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :