19 دی: مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی موجود برای اتباع خارجی گفت: ۱۵۰ دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی از اتباع در مراکز آموزشی این استان تحصیل می‌کنند.
علی اکبر زارعی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تحصیل بیشتر این دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در موضوع آموزش سیاست بر این است که اتباع بعد از پایان تحصیلات عالی به کشور خود برگردند و به مردم سرزمین خود خدمت کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی درقم تحصیل می‌کنند.
وی همچنین اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار دانش آموز تبعه خارجی که بیشتر از اتباع افغان هستند نیز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس این استان تحصیل می‌کنند.
زارعی گفت: نگاه دولت آیت الله رییسی در مورد اتباع این است که موضوع از تهدید محوری به فرصت محوری بازگردد و دولت نیز اتباعی که با ما زندگی می کنند را مدیریت کرده و از حضور آنان بهره برداری مثبت کند.
وی افزود: همانطور که در حوزه اقتصادی از حضور اتباع خارجی بویژه افغانستانی‌ها در استان قم بهره برده‌ایم و حتی اتباع با ایجاد واحدهای صنعتی اشتغال برای اتباع ایرانی ایجاد کرده‌اند در حوزه فرهنگ نیز چون فرهنگ ما و افغان‌ها بسیار به هم شبیه است بهره‌های فرهنگی زیادی شاهد بوده‌ایم.
وی از فعالیت ۴۰۰ هیات مذهبی اتباع خارجی این استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ هیات در این بین به هیات های زیر مجموعه طلاب جامعه المصطفی العالمیه اختصاص دارد.
زارعی گفت:‌ هیات‌های مذهبی اتباع خارجی در بزنگاه ها و مراسم های قم کمک کار بوده‌اند به طوری که در نیمه شعبان گذشته ۳۱ موکب از اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان و هند به زائران میلیونی جمکران خدمت رسانی کردند.
قم با پذیرش اتباع ۹۰ کشور خارجی دومین استان کشور از نظر تکثر اتباع در کشور و پنجمین استان در پذیرش اتباع افغان است.

  • نویسنده :
  • منبع :