19 دی: خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک مقام آمریکایی ادعاهای مطرح شده در برخی گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا درباره یک توافق موقت جایگزین برجام را رد کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، درباره ادعاهای اخیر مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات ایران و آمریکا بر سر «توافقی موقت»، گفت: «مذاکراتی درباره توافق موقت در کار نیست.»
رویترز گزارش داد، این مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره توافقی موقت را «کذب» تلقی کرد اما احتمال مذاکره بر سر چنین توافقی در آینده را رد نکرد.
در این گزارش آمده است: این مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره تماس‌های اخیر میان ایران و آمریکا را رد نکرد اما گفت که اظهارات درباره این که این مذاکرات بر سر توافقی موقت بوده‌اند، نادرستند.
در ادامه این مطلب آمده است: این مقام آمریکایی با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر، گفت که «ما با صراحت به آن‌ها(ایران) گفتیم که باید از چه اقدامات تنش‌زایی برای جلوگیری از ایجاد یک بحران دوری کنند و برای ایجاد فضایی مثبت‌تر و سازنده‌تر چه اقدامات تنش‌زدایی می‌توانند انجام دهند». او همچنین گفت که واشنگتن مایل است شاهد همکاری بیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.
اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.
با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته جاری گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»
  • نویسنده :
  • منبع :