19 دی: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن نوشت که دولت وی نتوانسته از "اهرم‌های دیپلماتیک" علیه ایران استفاده کند.
مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ضمن اعتراض به "تصمیم احتمالی" دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران در نامه‌ای خطاب به بایدن از "عدم شفافیت و رایزنی کاخ سفید با کنگره" ابراز ناامیدی کرده است.
در این نامه که در توییتر مک‌کال هم منتشر شده آمده است که وزارت خارجه به درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مبنی بر شهادت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این کمیته عمل نکرده است.
مایکل مک‌کال همچنین مدعی تلاش ایران برای "غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نظامی و ممانعت از انجام تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" شده است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران که تنها آن را محدود کند بدون اینکه به طور کامل به آن پایان دهد، نظام بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای را تضعیف کرده و تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا قلمداد می‌شود.
مایکل مک‌کال از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا به آنچه که "فعالیت‌های مخرب و ستیزه‌جویانه" ایران علیه آمریکا از جمله "حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه" و "سوء قصد در خاک آمریکا" خواند، توجه کند.
این مقام آمریکایی در نامه خود به بایدن ادعاهایی درخصوص ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه مطرح کرده و مدعی شده است که جمهوری اسلامی با صدور تسلیحات به روسیه بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در جنگ روسیه علیه اوکراین عمل کرده است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پایان نامه خود از بایدن خواست هرگونه توافق با جمهوری اسلامی را مطابق الزامات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با کنگره در میان بگذارد.
ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در حالی تکرار می‌شود که مقامات ایران علیرغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. آژانس بین‌المللی اتمی نیز تاکنون ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تأیید نکرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :