19 دی: شهر مقدس قم در سوگ شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،حضرت امام جواد(ع) غرق در عزا و ماتم شده‌است.
زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) از شب گذشته با شرکت در آیین‌های عزاداری و سوگواری، عشق و ارادت خویش را به خاندان عصمت و طهارت بویژه حضرت امام محمد تقی (ع) نشان دادند.
بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) با نصب پرچم های عزاداری، سیاهپوش شده‌است و صدای مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از شبستان‌ها، صحن‌ها و بخش‌های مختلف این مکان مقدس به گوش می‌رسد.
ام القرای جهان اسلام امروز شاهد عاشقانه‌ ترین و معنوی‌ترین عزاداری‌ها از سوی زائران و مجاوران بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است که آمده‌اند با گره زدن دلهایشان به حرم مطهر بانوی آب و آیینه، همنوا با ملکوتیان در سوگ فرزند امام علی بن موسی الرضا(ع) سوگنامه و زیارت نامه بخوانند.
سر در مساجد، تکایا، اماکن و مغازه‌های قم نیز سیاه‌پوش شده‌است و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) را تسلیت گفته‌اند.
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از شب گذشته برنامه‌های مختلف سوگواری را در این مکان مقدس آغاز کرده و علاوه بر مداحی و سینه‌زنی، سخنرانان نیز گوشه‌ای از زندگانی گهربار و سیره اخلاقی آن امام همام را برای زائران و مجاوران بیان می‌کنند.
زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ دیشب در مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی و مداحی مهدی سلحشور در سوگ شهادت آن امام همام به سوگواری و عزاداری پرداختند.
دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) به رسم دیرینه، امروز همراه با سایر مردم عزادار قم بر سر و سینه زنان از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم کریمه اهل بیت(ع) حرکت کرده و در کنار مضجع شریف آن حضرت در سوگ شهادت امام محمد تقی (ع) عزاداری کردند.
بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری و سخنرانی از زندگانی گوهربار حضرت جواد الائمه(ع) میزبان دلسوختگان و محبان اهل بیت(ع) هستند.
بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جوادالائمه(ع) نیز همزمان با این روز سیاه پوش شده و برنامه‌های مختلف عزاداری در آن ترتیب یافته‌است.
دراین راستا مردم متدین و دوستدار ولایت قم نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از زائران و سوگواران شهادت حضرت امام جواد (ع) پذیرایی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :