رئیس جمهور با تاکید بر پیگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها بر اساس منافع ملی، همکاری با همسایگان را از اولویت‌های دولت خواند و گفت: ما هیچ زمان عربستان را دشمن خود ندانستیم، الان هم نمی‌دانیم. اختلاف با آن کشور زیاد داشتیم که باید مورد گفت‌وگو قرار گیرد.
سیدابراهیم رئیسی در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی و بیان اینکه هر کاندیدایی در انتخابات با شعارها، انگیزه‌ها و تحلیل‌هایی وارد رقابت می‌شود، اظهار کرد: مردم به نحوی با ناامیدی در سال ۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را به وفق مراد نمی‌دیدند. من با اینکه جایگاهم در قوه قضاییه به عنوان مطالبه‌گر و رئیس قوه جایگاه خوبی بود اما تصورم این بود که وظیفه و تکلیفی دارم.
وی یادآور شد: حتی مسئولان آن زمان در سخنانی می‌گفتند که شرایط حتی از زمان جنگ بدتر است و کسری بودجه و وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خاصی داریم که محصول دشمنی دشمنان بود اما عملکرد دولت هم در این زمینه نقش داشت.
رئیسی با بیان اینکه من احساس وظیفه می‌کردم که باید در انتخابات حضور داشته باشم تا مشارکت هم افزایش پیدا کند، تأکید کرد: آن زمان بسیاری به من می‌گفتند که شما می‌خواهید با این شرایط و وضعیت برای کشور چه کنید؟ اما انگیزه من بازگشت امید به مردم و جامعه بود و حتی اگر بازهم به آن روزها برگردم وارد همین راه را می‌شوم و به هیچ وجه پشیمان نیستم. من اهل عافیت‌طلبی نیستم و نبودم و آمدم تا گرهی از کار مردم باز کنم و اقدام برای حل مشکلات‌شان انجام شود.
رئیسی اظهار کرد: نسبت به کسانی که آن زمان کاندیدا شدند و به هر دلیلی صلاحیت آنان مورد تهدید قرار گرفته بود خودم پیگیری کردم که صلاحیت آنان مورد بررسی مجدد قرار گیرد و به صحنه انتخابات وارد شوند. البته خود آنان هم در اظهاراتشان گفتند که اگر ما هم در انتخابات باشیم نتیجه عوض نمی‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد برنده کیست اما حتماً ممکن بود به مشارکت بیشتر کمک کند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در ابتدای کار دولت تعداد کسانی که به دلیل کرونا عزیزان خود را از دست می‌دادند بسیار بالا بود، اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی تعطیل بود و حتی برخی هموطنان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند. آقایان می‌گویند ما دنبال واکسن بودیم اما وضعیت این بود. ما هم تولید و هم واردات واکسن را پیگیری کردیم. مراکز واکسیناسیون در کشور فعال شد، شش نوع واکسن تولید شد و واردات واکسن هم انجام شد.
وی افزود: ما کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی هم داشتیم که راهکارش را افزایش تولید و درآمد کشور در نظر گرفتیم نه چاپ پول. ما در بخش کالاهای اساسی در برخی موارد از وضعیت زرد به وضعیت قرمز رسیده بودیم. بسیاری از کارخانه‌ها دچار تعطیل و رخوت شده بود و غیر از این‌ها مسائل سیاست خارجی هم داشتیم که با مشکلاتی مواجه بود.
رئیسی با تاکید بر اینکه ما به دنبال کنترل مسئله کرونا و بازگشت وضعیت طبیعی به سطح جامعه از این جهت بودیم، اظهار کرد: ما تولید و اشتغال را افزایش دادیم. در دهه ۹۰ تعطیلی بسیاری از بخش‌ها را شاهد بودیم. ما در سرمایه‌گذاری کشور شرایط خوبی نداشتیم که نمی‌خواهم وارد بحث عوامل آن شوم اما با یاری خدا و همت مردم و هدایت رهبری شرایط به نحوی تغییر کرد که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ رشد صفر یا چهار دهم درصدی به رشد ۴ درصد رسید که معنادار است.
رئیس جمهوری یادآور شد: در یکی از مناظره‌های انتخاباتی یکی از کاندیداها خودش اسم چند ابربدهکار بانکی را نخواند و با دادن یک پاکت به من گفت شما بخوانید. ما در دولت اسم تمام ابربدهکاران را شفاف اعلام کردیم و یک امر پنهانی نبود و مردم باید می‌دانستند.
وی یادآور شد: تورم ۵۹ درصدی به حدود ۴۰ درصد رسید. برخی می‌گفتند نمی‌شود نفت را فروخت اما هم نفت فروختیم و هم رویکردهای دولت به ایجاد گشایش‌هایی انجامید. اجلاس شانگهای برگزار شد و این‌بار قرار شد که عضویت ایران بررسی شود.
رییسی ادامه داد: چرا احساس کردند بعد از ۱۷ سال می‌توان عضویت ایران را بررسی کرد؟ چون دیدند که رویکرد دولت سیزدهم یک سیاست خارجی متعادل است. گفته می‌شود که برای واردات واکسن فقط یک تلفن زده شد و کاری نداشت اما چنین نبود.
وی تاکید کرد: ممکن است گفته شود همه این اقدامات در دولت قبل پیگیری شد اما چرا نه در دولت قبل که در ۱۷ سال گذشته این امر به نتیجه نرسید چرا که دیدند نگاه دولت سیزدهم به همه کشورها متعادل است و همانطور که می‌خواهیم با غرب ارتباط داشته باشیم با شرق هم باید ارتباط داشته باشیم.
رئیسی گفت: به ما می‌گفتند چطور انتظار دارید که به ما واکسن دهند وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است؟ ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود.
وی یادآور شد: ما هرگز نمی‌گوییم که نیت آقایان این نیست که چنین اقداماتی رخ دهد یا نمی‌خواستند که رخ دهد بلکه این وضعیت محصول یک نگاه نادرست بود که عده‌ای باید تصمیم بگیرند تا مشکلات کشور حل شود. ما این نگاه را نداریم و زندگی مردم را بند این حرف‌ها نمی‌کنیم و در عین حال با رویکرد عزت و منافع ملی در زمینه مذاکرات پیش می‌رویم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما چرا از ۱۵ کشور همسایه غفلت کنیم در حالی که زمینه خوبی برای همکاری با آنان وجود دارد؟ ما با کشورهایی که ارتباط برقرار کردیم، از غرب و شرق بوده‌اند و گفته‌ایم که اگر کشوری بخواهد با ما ارتباط داشته باشد و از موضع برابر بیاید، ما با او ارتباط خواهیم داشت اما اگر مثل آمریکا دشمنی کند موضوع دیگری است.
رئیسی اظهار کرد: باید از قدرت کشور برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کرد. قدرت فقط هم در قدرت موشکی نیست که باید از آن هم تشکر و تقدیر کرد، اما قدرت در نماز عید فطر هم هست و در حضور مردم این قدرت دیده می‌شود. باید از آن برای منافع کشور استفاده کرد.
وی افزود: از ابتدای انقلاب این کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا به ما و انقلاب ما اعتماد دارند. چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ این کشور به بهشت منابع معدنی معروف است و با قیمت مناسب می‌توانیم مواد اولیه را تهیه کنیم. می‌توانیم با کشورها ارتباط فناوری و تعاملات اقتصادی داشته باشیم، چرا استفاده نکنیم؟
رئیس جمهوری با بیان اینکه کشور ما در حوزه انرژی و فروش نفت ظرفیت دارد، یادآور شد: زمانی مسئولان کشور می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت اما در اولین بررسی دیدیم که می‌توان تا بیش از ۱ میلیون بشکه هم فروخت و پول آن را هم گرفت. چطور شد در طول این مدت مودیان مالیاتی ۲ میلیون بیشتر شد و چطور شد که کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی جبران شد؟
رئیسی یادآور شد: بحث در آغاز به کار دولت این بود که حقوق را چگونه پرداخت کنیم؟ اما دو سال اخیر یک روز هم پرداخت حقوق عقب نیفتاده است.
وی افزود: ما به دنبال اصلاحات اقتصادی بودیم. در مجلس ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده بود اما در ابتدای کار دولت تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار از آن باقی مانده بود. ما مدت هفت ماهی از رهبری انقلاب استجازه کردیم تا این مدت را بگذرانیم و از آغاز سال ۱۴۰۱ و اردیبهشت ماه، مسئله حذف ارز ترجیحی را آغاز کردیم و با توجه به اعتباراتی که در قانون پیش‌بینی شد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه پرداخت کردیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت تولید و فروش نفت و شاخص‌ها نشان می‌دهد دشمن به هدف خود نرسیده است، اظهار کرد: تجارت ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و ۳ تا ۴ هزار واحد تولیدی فعال شد و بخش‌های مختلف فعال شدند. صادرات غیرنفتی ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و ۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی ما رکوردی در چهل سال عمر انقلاب بود و چون دشمن دید به اهداف خود نرسیده و تجارت و تولید و اشتغال افزایش یافته و کشور در حال پیشرفت است آن جریان اغتشاشات را شکل دادند.
رئیسی یادآور شد: در موضوع دلار از شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ فقط ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشتیم اما از اغتشاشات به بعد بود که دیدیم وضعیت قیمت دلار چقدر متفاوت از گذشته شد اما با همه این موارد مردم تصمیم گرفتند پیشرفت متوقف نشود و اغتشاشات خیابانی که محاسبه غلطی داشت و فکر می‌کردند به جمهوری اسلامی آسیب می‌زنند، جمع شد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما با هر کشوری که بخواهد با ما همکاری و ارتباط داشته باشد دست او را می‌فشاریم. رئیس جمهوری چین در دیداری که داشتیم به من گفتند که عربستان سعودی می‌خواهد با شما ارتباط داشته باشد آیا شما مشکلی ندارید گفتم خیر به هیچ وجه. بعد گفتند من واسطه شوم؟ و پاسخ دادم هیچ مانعی ندارد و در نهایت روند خود را طی کرد. 
رئیسی ادامه داد: سلطان عمان در دیدار اخیر به رهبر انقلاب اعلام کرد که مصری‌ها تمایل دارند رابطه با ایران را ازسربگیرند، آقا گفتند مانعی ندارد و ما استقبال می‌کنیم از این قضیه و ما هم سیاستی که ایشان فرمودند را در دولت دنبال می‌کنیم.
وی تصریح کرد: ما هیچ زمان عربستان را دشمن خود ندانستیم، الان هم نمی‌دانیم. اختلاف با آن کشور زیاد داشتیم که باید همواره مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. همان وقتی که در اوج مسائل ما با عربستان بود یادم نمی‌رود که رهبری انقلاب گفتند دشمن را گم نکنید که رژیم صهیونیستی و آمریکاست. کشورهایی هستند که گاهی تحت تاثیر القائات آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند و اقداماتی می‌کنند اما نباید آنها را دشمن بدانیم باید دشمن اصلی را بشناسیم.
رئیسی ادامه داد: در زمینه مذاکرات هم روند اینگونه بوده که تیم مذاکره‌کننده ما متنی را در زمینه خواسته‌هایمان ارائه کرد و اتحادیه اروپا هم در زمان ارائه آن متن گفت این خواسته‌ها منطقی است اما این موضوع با اغتشاشات همزمان شد و محاسبه غلط آنها این بود که تصور کردند از مسیر اغتشاشات می‌توانند اهداف خود را دنبال کنند که البته الان با پیام‌هایی که می‌دهند احساس می‌کنیم پشیمان هستند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: آن‌ها اعلام کردند که مسئله را می‌خواهیم از راه غیر از برجام دنبال کنیم. ما فقط موضوع برجام را روی میز نداریم و موضوعات مختلفی وجود دارد. ما مثل دولت قبل فقط پرونده‌مان برجام نیست. در آن زمینه هم اگر رفتار عزتمندانه و عادلانه‌ای با ما داشته باشند و در موضوع هسته‌ای ما این روند را رعایت کنند، مشکلی نداریم و موضوع برجام در دستور کار ماست. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و تعهدات را ما زیرپا نگذاشتیم. گزارش‌های آژانس هم بارها نشان داده که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.
رئیسی ادامه داد: ما رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم اما خنثی‌سازی آن را هم دنبال می‌کنیم و مهمتر از همه این‌ها به این فکر می‌کنیم که کشور به حدی قدرتمند شود که اساساً از تکانه‌هایی مثل تحریم هیچ تکانی نخورد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، گفت: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و سیاست خارجی مبتنی بر اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. تمام سفرهای من در راستای همین اهداف است.  
وی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی در اولین سفرش به ترکمنستان افزود: چرا ما باید پنج سال معطل می‌کردیم و بدهی خود را پرداخت نمی‌کردیم؟ رئیس شورای مصلحت ترکمنستان در سفرش به تهران، از افزایش ظرفیت این سوآپ گازی خبر داد. چرا رابطه ما با ترکمنستان که به تعبیر رهبر انقلاب خویشاندان ما هستند باید چند سال قطع شود؟
رئیسی ادامه داد: مردم استان‌های خراسان رضوی، مازندران و گلستان در زمستان مشکل گاز داشتند و عذاب می‌کشیدند. قرارداد سوآپ گازی در اولین سفرم به عشق‌آباد امضا و مشکل مردم این استان‌ها رفع شد.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: ایران در کشورهای آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌. چرا باید تراکتورسازی ۷ سال و خودروسازی ما ۹ سال در ونزوئلا تعطیل و نیمه‌تعطیل بماند؟ گسترش ارتباطات فناوری، رونق بازار محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله دستاوردهای مهم سفرهای برون‌مرزی اخیر است.
وی با بیان اینکه تمام شاخص‌ها نشان می‌دهد تورم مهار شده و در ادامه کاهش خواهد یافت، گفت: اقدامات مثبت دولت باید اثر خود را بر معیشت و سفره مردم بگذارد؛ این حرف درستی است.
رئیسی یادآور شد: همه می‌دانستند در سال ۱۴۰۱ زیرساخت‌های کالابرگ در کشور آماده نیست. زیرساخت کالابرگ دی ماه ۱۴۰۱ آماده شد. تمام تلاش‌مان این است که به سفره مردم ثبات دهیم. 
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه یقین داریم وضعیت اقتصادی بهتری در پیش خواهیم داشت، گفت: باید تولید را افزایش داده و خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم، ما هر دو راه حل را انتخاب و دنبال می‌کنیم. به سمت تولید ۱.۷ میلیون خودرو در سال در حال حرکتیم. اگر به تولید ۲ میلیون خودرو در سال برسیم دیگر نیازی به واردات هم نخواهیم داشت. دولت هم تولید خودرو و هم واردات خودرو را با جدیت دنبال می کند. کاملا در این مدت در افزایش تولید خودرو موفق بودیم.
وی اظهار کرد: در سواحل کشور ۸۷ میلیون لیتر میعانات گازی داشتیم که در انبارهای کشتی‌ها ذخیره شده بود و برخی از اعضای دولت مطرح‌ می‌کردند که یا کشتی بخرید و یا اجازه کنید تا بتوانید این میعانات گازی را نگهداری کنید. اما امروز در سایه سفرها و روابط خارجی تمام آنها به فروش رفته است.
رئیسی با بیان اینکه چرا در گذشته تولید و بنگاه‌های اقتصادی در کشور معطل شد، تصریح کرد: همه اینها به‌خاطر نگاه نادرستی بود که عده‌ای از تصمیم گیران به تولید داشتند اما ما چنین نگاهی نداشتیم و نداریم. دولت زندگی مردم را به این حرف‌ها و موضوعاتی چون مذاکره گره نزده است اما در عین حال مذاکرات را با رویکرد عزت و منافع ملی پیش می‌بریم.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: ما دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم، اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.   
وی ادامه داد: در دولت بحث ساختارهای فسادزا را مطرح کردیم و تلاش کردیم ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم که صدور مجوز یکی از آن بخش هایی بود که می‌تواند زد و بند و امضاهای طلایی در آن صورت بگیرد. اکنون بسیاری از این سامانه‌ها برای اصلاح ساختارها در دولت فعال شده است.
رئیسی با اشاره به مبارزه با فساد مسئولان، تأکید کرد: فساد و ناکارآمدی برای ما اهمیت دارد. ما در کنار تشویق مدیران کارآمد، مدیران ناکارآمد را عزل می‌کنیم. فسادستیزی برای کمک به دولت است و ما از آن استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در مهار تورم تاکید کرد: مسئله تورم درد مزمنی است که ما سال‌ها با آن درگیریم. مهمترین عامل تورم، کسری بودجه است؛ در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم و این مهم است. دوم رشد نقدینگی است که آخر سال ۱۴۰۱ تورم از ۴۳ درصد به ۳۱ درصد رسید.  
وی با اشاره به ناترازی بانک‌ها به عنوان دیگر عامل افزایش تورم، افزود: مردم به بانک‌ها اعتماد کنند، بانک محل امنی است اما بانک‌ها هم کاری کنند که مورد اعتماد مردم قرار گیرند. اقدامات و برنامه‌های را در دستور کار داریم که ناترازی بانک‌ها رفع شود.  
رئیسی گفت: انتظار تورمی از دیگر عوامل تورم است؛ انتظاراتی به وجود می‌آید و فضایی ایجاد می‌شود تا مردم را نگران کنند. تمام تلاش دولت برای مهار تورم است. مقایسه وضع خرداد با اردیبهشت نشان می‌دهد که رشد تورم کم شده و در حال تبدیل به رشد نزولی است.   تولید افزایش پیدا کرده و درآمدهای دولت بیشتر شده اما این باید در سفره مردم، نمود پیدا کند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره وعده ساخت یک میلیون مسکن تصریح کرد: اگر من هم وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را نمی‌دادم هم قانون و هم نیاز کشور بر ساخت یک میلیون مسکن تاکید می‌کرد با توجه به اینکه ما در کشور کمبود زمین نداریم و در تمام کشور ساخت مسکن دنبال می‌شود.
وی یادآور شد: تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است که پول‌های این خانه‌ها را قبلا از مردم گرفته‌اند اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و اکنون دولت ما با تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه طرف است که بودجۀ آن خرج شده است.
رئیسی تاکید کرد: طرح‌هایی در کشور با عمر ۱۵ ساله داریم که مردم را ناامید کرده است و اینکه پروژه ها به نام چه کسی تمام شود مهم نیست. عده‌ای می گویند طرح ها به اسم ما بوده. اگر به اسم شما بوده چرا آن‌ها را تکمیل نکردید؟
  • نویسنده :
  • منبع :