19 دی: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران بعد از قشم در یونسکو خبر داد و گفت: معرفی ژئوپارک، شروعی برای فعالیت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس است.
مجید کیانی روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد، در حاشیه جشن بین المللی ثبت ژئوپارک ارس در جمع خبرنگاران افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و رینگ گردشگری استان نیز در منطقه ارس قرار گرفته و در این راستا تعاملات خوبی با مسئولان‌ استانی انجام شده است.
وی ادامه داد: این اتفاق، شروع ماجرا بوده و مهم این است که مردمِ محلی در تعامل با ژئوسایت‌های طراحی شده، برای اقتصاد محلی و بین المللی کمک کنند.
وی گفت: ارس تفاوت مهمی با سایر مناطق آزاد کشور دارد و آن این است که سیر توسعه اقتصادی در آن، متنوع بوده و طی ۱۸ سال توانسته تولیدات و صادرات خوبی در حوزه صنعت داشته است.
کیانی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و گلخانه‌های هیدروپونیک، تجارت، ترانزیت و قرارگیری در جاده ابریشم، افزود: ارس در حوزه گردشگری نیز طی سال‌های گذشته با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مهمترین مقصد گردشگری شمالغرب ایران شده است.
وی تاکید کرد: ظرفیت‌های این منطقه با معرفی بهتر و بیشتر، منجر به جذب گردشگران بیشتری از کشور و خارج از کشور خواهد شد.
وی، تکمیل زیرساخت‌ها، تکمیل زنجیره خدمات و برندینگ ارس را از جمله برنامه‌های منطقه آزاد ارس عنوان کرد و افزود: پروژه ژئوپارک ارس نیز در راستای برندینگ این منطقه بوده است.
بر اساس این گزارش، ژئوپارک‌ها منطقه‌ای را شامل می‌شوند که چندین پدیده بارز زمین‌شناختی در آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می‌شود. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا نماید.
ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.
پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.
ثبت و حفظ ژئوپارک‌ها در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی بوده و یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می‌تواند باعث فقرزدایی منطقه‌ای با رونق مشاغل مرتبط با گردشگری، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

  • نویسنده :
  • منبع :