19 دی: دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای علت فوت نوزاد حادثه بیمارستان امام سجاد (ع) را «نارسایی شدید در هنگام تولد» اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، یکم اردیبهشت امسال فوت یک نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) موجب رنجش خاطر بسیاری از هموطنان شد؛ بلافاصله بعد از این اتفاق با دستور رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران کمیته ای متشکل از معاون درمان، رئیس دانشکده پزشکی، مدیران گروههای آموزشی کودکان و «زنان و زایمان»، رئیس و مدیر وقت بیمارستان، پزشکان و کارشناسان مقیم بیمارستان، مدیر بازرسی و شکایت دانشگاه و سایر ذیربطان تشکیل و پس از بررسی مقرر شد، پرونده به پزشکی قانونی ارجاع تا علت فوت نوزاد بررسی و نظر کارشناسی مشخص و اعلام شود.
بر این اساس به تازگی اداره پزشکی و قانونی شهرستان شهریار گزارشی را به دادستانی عمومی و انقلاب این شهرستان ارسال کرده که بر نارسایی شدید در هنگام تولد به عنوان علت فوت این نوزاد تاکید می کند.
در این گزارش گفته شده، «با مطالعه گزارش معاینه جسد و نتایج آزمایش های آسیب شناسی و همچنین مندرجات پرونده بالینی مادر، علت فوت نارسایی شدید نوزاد (زایمان زودرس) تعیین می شود.»
گفتنی است؛ ساعت ۱۲:۴۰ روز پنجشنبه 31 فروردین ماه امسال، یک مادر باردار ۲۵ ساله با مدت بارداری ۲۵ الی ۲۶ هفته و درد زیر شکم به بیمارستان امام سجاد شهریار مراجعه می‌کند.
پس از سونوگرافی و معاینه و با احتمال زایمان زودرس به وی توصیه می‌شود، که به بیمارستان مجهزتر رجوع کند، که حدود یک الی یک ساعت و نیم بعد به بیمارستانی در کرج مراجعه می‌کند، که با احتمال عفونت ادراری تحت درمان قرار گرفته و حدود ساعت چهار مرخص می‌شود.
اما چون درد زیرشکم این خانم همچنان تداوم داشته به بیمارستانی در ملارد نیز مراجعه می‌کند.
این خانم پس از ترخیص از درمانگاه ملارد به منزل می‌رود و تا چهار صبح جمعه همچنان با علائم درد تحمل می کرده است، اما ساعت چهار مجدد با پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد مراجعه کرده و چون صدای قلب جنین را نمی‌شنوند، بلافاصله خانم را به اتاق عمل منتقل کرده و زایمان انجام می‌شود.
پس از زایمان متأسفانه مشاهده می‌شود، که نوزاد علائم حیاتی ندارد و یک ساعت هم نوزاد زودرس کنار مادر بوده و سپس حدود ساعت هفت صبح به دلیل نبود علائم حیاتی تحویل سردخانه جسد می‌شود.
پدر نوزاد فوت شده ساعت چهار مراجعه کرده و می‌خواهد که نوزاد را ببیند، با مأمور انتظامی بیمارستان به سردخانه مراجعه کرده و می‌بینند، پای نوزاد تکان می‌خورد.
این نوزاد به سرعت به NICU منتقل می‌شود و متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان به احیا وی می‌پردازند، اما تپش قلب بسیار کمی داشته و با دارو گاهی به ۸۰ هم می‌رسد، اما متأسفانه علیرغم چهار بار احیا قلبی و ریوی علائم حیاتی را از دست داده و فوت می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :