19 دی: معاون وزیر امورخارجه روسیه بر لزوم بازگشت آمریکا به اجرای کامل برجام تاکید کرد و گفت که اگر این اتفاق نیفتد، واشنگتن همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به شمار خواهد آمد.
به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به برخی تلاش‌ها برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد، تاکید کرد که احیای برجام تنها نیازمند اراده سیاسی از سوی غرب است.
ریابکوف تصریح کرد: مسکو از احیای برجام حمایت می‌کند و آنچه اکنون بیش از هر چیزی برای ما اهمیت دارد، این است که ایالات متحده به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ [شورای امنیت سازمان ملل] بازگردد. اگر اکنون توافقی حاصل شود اما برجام همان‌طور که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد و در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید، احیا نشود، بدان معناست که ایالات متحده همچنان به نقض فاحش این قطعنامه ادامه خواهد داد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: ما اکنون در حال نتیجه‌گیری از تحولات جاری هستیم.
این مقام روس در ادامه با دامن زدن به برخی شایعات مبنی بر وجود مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا برای حصول توافقی جدید میان دو کشور گفت: واشنگتن و تهران ممکن است درگیر مذاکرات محرمانه برای دستیابی به توافقی بر سر تجدید برنامه جامع اقدام مشترک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باشند. اما هر کاری که در تاریکی انجام شود در نهایت آشکار می‌شود و این، امری واضح است.
ریابکوف مدعی شد: ما در گذشته شاهد شرایطی بوده‌ایم که ایالات متحده و ایران تماس‌های غیرمستقیم پشت درهای بسته داشتند. بنابراین، نباید منتفی دانست که حتی در حال حاضر نیز تماس‌های مشابهی وجود دارد.
به گزارش ایسنا، شایعات درخصوص وجود مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در حالی از سوی رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود که علی باقری کنی، معاون وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به تازگی رایزنی‌هایی را اتحادیه اروپا و طرف‌های اروپایی برجام با هدف رفع تحریم‌ها انجام داده است.
وی در هفته جاری با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرد.
انریکه مورا روز چهارشنبه در توییتی درباره این دیدار نوشت: امروز و همچنین دیروز مذاکرات سختی در دوحه با باقری کنی درخصوص گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مسیر پیش روی برجام داشتیم. تبادل نظرات خوبی درخصوص خلیج (فارس)، راهبرد اتحادیه اروپا، نماینده جدید اتحادیه اروپا در خلیج، ایران و همچنین توافق میان ایران و عربستان داشتیم.
علی باقری نیز در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «جلسه ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم.
در مورد طیفی از موضوعات، ازجمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم.»
معاون وزیر امورخارجه ایران به تازگی نیز در امارات متحده عربی با همتایان خود از انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و درباره برجام و سایر موضوعات، به‌ویژه رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :