یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «تلاش برای احیای برجام» به قلم رضا صادقیان بدین شرح است:

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: برای اتحادیه اروپا، برجام (توافق هسته‌ای) اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترین برنامه ممکن برای پرداختن به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.
این اظهارات مورا در پی دیدار اخیر او در دوحه با معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین مطرح می‌شود.
علی باقری نیز در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات، ازجمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم.
سی ان ان نوشت: به نظر می‌رسد که شتاب برای احیای مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای در حال ایجاد است. با حمایت قطری‌ها، ایرانی‌ها با اروپایی‌ها و غیرمستقیم با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کرده‌اند که منجر به تحولات مثبت در بسیاری از مسائل مربوط به دو طرف شده است، به این امید که شتاب مثبتی به برجام در بحث با اروپایی‌ها و مسائل زندانیان در بحث با آمریکایی‌ها بدهد.
این گزارش حاکیست، این نشست یک هفته پس از آن برگزار شد که باقری در امارات متحده عربی با همتایان خود از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنو‌ان سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دیدار و گفتگو کرده بود.
شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد: گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه روی نکات کلیدی، از جمله سطوح غنی‌سازی هسته‌ای در ایران و همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز بود.
این منبع افزود: به نظر می‌رسد که گفت‌وگوی دو روزه در دوحه بین انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران «به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر خواهد شد».

  • نویسنده :
  • منبع :