19 دی: نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای پهپادی و ضد ایرانی آمریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی گفت که این اقدام، "یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است." و به دنبال تاثیرگذاری بر گزارش دوره ای شش ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی افزود: سخنان سفیر آمریکا در محل رسانه ای شورای امنیت سازمان ملل (Stakeout) از طرف آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس و اوکراین، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: از آنجا که آنها نتوانسته بودند، خواسته غیرقانونی خود برای ورود دبیرخانه قطعنامه ۲۲۳۱ به موضوع پهپادها را به دبیرکل تحمیل کنند، از طریق نامه نگاری های سازماندهی شده و این نوع نمایش های سیاسی، به دنبال تاثیرگذاری روی گزارش نوبه ای (دوره ای) شش ماهه دبیرکل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: فشار آنها برای عدم بررسی این گزارش در موعد طبیعی خود در این ماه میلادی به ریاست امارات در شورای امنیت و انتقال آن به ماه بعد در دوره ریاست انگلیس بر این شورا، به وضوح اهداف مغرضانه آن ها را آشکار می سازد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران ضمن رد این اتهامات بی اساس صریحا و مکررا اعلام کرده دخالتی در این جنگ ندارد و این جنگ نمی تواند طرف بازنده و برنده داشته باشد و تمامی تلاش ها باید بر پایان دادن هر چه سریعتر این جنگ و حل ریشه ای دلایل بروز جنگ برای استقرار صلح پایدار باشد.
گفتنی است؛ مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.
چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شد و گزارش جدید دبیرکل، پانزدهمین گزارش خواهد بود. بر اساس زمان بندی تعیین شده، این گزارش باید در ماه جاری میلادی (ژوئن) که امارات متحده عربی ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد، ارائه شود اما آمریکا، انگلیس و حامیان غربی آنها با اهداف مغرضانه ارائه این گزارش را به ماه بعدی میلادی (جولای) که انگلیس ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، موکول کرده اند.
در گزارش قبلی دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، به رغم فضاسازی ها، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشد.
گوترش در آن گزارش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرد.
این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود، مدعی شده بودند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است.
تلاش های غرب تاکنون موفق نبوده و گوترش در گزارش خود بیانیه‌ای قطعی در این باره صادر نکرده است.
گوترش در گزارش خود آورده بود که نامه‌هایی هم از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که ادعاهای مذکور را رد و تاکید کرده‌اند حتی در صورت ارائه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است.
غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش، همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :