19 دی: واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به اقدام ضد ایرانی و روسی واشنگتن، کی یف و سه کشور اروپایی درباره اتهام بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت که این اولین بار نیست که این اتهامات را می شنویم و با رد آن تاکید کرد که این اتهامات بی اساس اقدامی فاحش برای گمراه کردن جامعه بین المللی است.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک افزود: این اولین بار نیست که ما اتهامات علیه خود پیرامون استفاده از پهپادهای ایرانی را در اوکراین می شنویم. ما این اتهامات را قاطعانه رد می کنیم. این اتهامات بی اساس هستند و اقدامی فاحش برای گمراه ساختن جامعه بین المللی هستند.
سفیر روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: ادعاهای همکاران ما هیچ زمینه قانونی یا تکنیکی ندارد. آنها تصاویری غیرقابل تایید ازلاشه پهپادهای ادعایی ارائه می دهند که تشخیص آنها بسیار سخت است. هدف این اقدامات تنها یک اقدام سیاسی است و آنها به دنبال ارائه مدرک واقعی نیستند.
نبنزیا ادامه داد: امروز ما بار دیگر شاهد بودیم که گروهی از کشورها سعی می کنند به دبیرکل سازمان ملل دستور دهند تا این به اصطلاح تحقیقات را انجام دهد.
سفیر روسیه گفت که برخلاف ادعای سفیر آمریکا در خصوص اختیارات تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ باید بگویم این قطعنامه چنین اختیاراتی را در اختیار یک گروه از کارشناسان که دارای صلاحیت لازم نیستند، قرار نمی دهد.
نبنزیا اضافه کرد: ما از دبیرکل سازمان ملل انتظار داریم که به وظایف خود عمل کند و تسلیم فشار گروهی از کشورها نشود.
سفیر روسیه در سازمان ملل یادآور شد: مذاکرات زیادی میان ایران و اوکراین انجام شد. زمانی که ایران از اوکراین خواست مدارک لازم را ارائه دهد؛ کی یف هیچگاه چنین مدارکی را ارائه نکرد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای پهپادی و ضد ایرانی آمریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی گفت که این اقدام، "یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است." و به دنبال تاثیرگذاری بر گزارش دوره ای شش ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.
گفتنی است؛ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی افزود: سخنان سفیر آمریکا در محل رسانه ای شورای امنیت سازمان ملل (Stakeout) از طرف آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس و اوکراین، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: از آنجا که آنها نتوانسته بودند، خواسته غیرقانونی خود برای ورود دبیرخانه قطعنامه ۲۲۳۱ به موضوع پهپادها را به دبیرکل تحمیل کنند، از طریق نامه نگاری های سازماندهی شده و این نوع نمایش های سیاسی، به دنبال تاثیرگذاری روی گزارش نوبه ای (دوره ای) شش ماهه دبیرکل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: همکاری نظامی ایران و روسیه به ادامه جنگ بیرحمانه روسیه علیه اوکراین کمک می کند.
وی مدعی شد که اوایل این ماه آمریکا اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می داد ایران چگونه پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می دهد و همچنین به این کشور در ساخت کارخانه پهپاد کمک می کند.
سفیر آمریکا ادعا کرد: اوکراین و انگلیس نیز شواهد بدست آمده از پهپادهای بدست آمده ایرانی در اوکراین را به سازمان ملل ارائه کرده اند. روسیه نه تنها صدها پهپاد مهاجر و شاهد ایران را در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دریافت کرده است بلکه اکنون با ایران همکاری می کند تا این تسلیحات را در داخل خاک خود تولید کند.
گرینفیلد در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود گفت: روسیه از این پهپادها برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و قتل غیرنظامیان این کشور استفاده کرده است. اقدامات ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می کند.
وی گفت: این قطعنامه (۲۲۳۱) ارسال این تسلیحات پیشرفته از ایران به سایر کشورها را بدون تاییدیه شورای امنیت ممنوع می کند. سازمان ملل باید به درخواست های روز افزون جامعه بین المللی برای رسیدگی به این اقدامات را بررسی کند.
گرینفیلد در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل سازمان ملل اختیار تحقیقات در خصوص این ادعاها را دارد؟ مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می دهد تا این موارد نقض قطعنامه را بررسی کند و ما از سازمان ملل می خواهیم این تحقیقات را فورا انجام دهد
غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.
  • نویسنده :
  • منبع :