19 دی: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس ساعتی پیش در دومین تماس تلفنی خود درباره نتایج مذاکرات با یوگنی پریگوژین رئیس گروه گروه شبه نظامی واگنر با یکدیگر گفت وگو و پوتین در این تماس از میانجیگری لوکاشنکو قدردانی کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور بلاروس جزئیات مذاکرات با رئیس گروه واگنر را به اطلاع رئیس جمهور روسیه رساند.
بر اساس این بیانیه رئیس جمهور روسیه از همتای بلاروس خود به خاطر اقدامات انجام شده حمایت و تشکر کرد.
پریگوژین روز شنبه با اعلام اینکه نیروهای خود را از حرکت به سمت مسکو برمی‌گرداند، افزود: قصد دارد از خونریزی روسیه جلوگیری کند.
دولت بلاروس بدون اینکه جزئیاتی ارائه کند، مدعی شد که لوکاشنکو در یک معامله با پریگوژین واسطه شده است.
گفتنی است؛ خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که با موافقت "یوگنی پریگوژین" رئیس‌ گروه واگنر با پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس، این گروه حرکت خود به سوی مسکو را متوقف کرد.
این رسانه روس نوشت که "الکساندر لوکاشنکو" با توافق همتای روس خود با رئیس گروه شبه نظامی واگنر گفت وگو کرده بود.
اسپوتنیک به نقل از پریگوژین نوشت که این گروه در ۲۰۰ کیلومتری مسکو حضور داشته و ستون‌های نظامی خود را در جهت مخالف عقب خواهد کشاند.

همچنین دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین شنبه شب اعلام کرد که پرونده کیفری یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر خاتمه خواهد یافت و وی به بلاروس خواهد رفت.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سخنگوی کاخ کرملین گفت: پرونده کیفری که علیه پریگوژین بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی واگنر آغاز شد، خاتمه خواهد یافت و وی روسیه را ترک خواهد کرد.
پسکوف با اشاره به اینکه جنگجویان واگنر نیز با در نظر گرفتن تلاش‌های آنها در خط مقدم جنگ در اوکراین تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت، تاکید کرد: تیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همیشه به تلاش‌های اثرگذار جنگجویان واگنر در جبهه جنگ اوکراین احترام گذاشته‌اند.
گروه واگنر جمعه شب در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. پریگوژین رئیس‌ واگنر در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی وجود دارد.»
  • نویسنده :
  • منبع :