19 دی: با طراحی آمریکا در آسیای مرکزی نه تنها کمبود منابع آبی در هیچکدام از جمهوری‌های آسیای مرکزی مرتفع نخواهد شد که بر تامین آب در استان‌های شرقی ایران نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
مفهوم آمریکایی «آسیای مرکزی بزرگتر» به معنای خارج کردن ایران، روسیه و چین از این منطقه بزرگ با تاکید بر یکپارچگی اقتصادی و سیاسی جمهوری‌های آسیای مرکزی به همراه افغانستان و پاکستان است که توسط واشنگتن ترویج می‌شود.
در اواسط سال ۱۴۰۰، سفارت آمریکا در تاجیکستان خبر از اجرای یک پروژه پنج ساله مدیریت منابع آبی فرامرزی در حوزه رودخانه‌های سیر دریا(سیحون) و آمودریا داد.
این ابتکار توسط اداره آمریکایی توسعه بین المللی حمایت مالی می شود و بودجه ای بالغ بر ۲۴ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده .است تمامی کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان ترکمنستان) و افغانستان در این طرح مشارکت دارند.
علیرغم ادامه کمبود آب شرب در این جمهوری‌های آسیای مرکزی، ایالات متحده به دنبال تغییر مسیر این منابع آبی به سمت افغانستان هستند تا از این رهگذر بتواند نفوذ خود را در این کشور بازیابد، نفوذی که به وضوح بعد از خروج شتابزده ناتو در سال ۱۴۰۰ متزلزل شد.
معرفی سیستم آب هوشمند توسط ایالات متحده آمریکا کوچکترین نمونه از این رویکرد تبعیض آمیز آمریکاست که اجازه رهگیری مقدار و کیفیت آب مصرفی کشورهای آسیای مرکزی را می‌دهد.
نصب کنتورهای آبی اطلاعات را به یک مرکز واحد پردازش کند و نصب این کنتورهای آمریکایی در تمامی رودخانه های منطقه به واشنگتن این امکان را می دهد تا به صورت کامل بر منابع آبی آسیای مرکزی تسلط و کنترل داشته باشند.
افزون براین این پروژه به گونه ای طراحی شده است تا فرایند همکاری اقتصادی میان کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را تحت کنترل ایالات متحده قرار دهد.
در نتیجه کمبود منابع آبی در هیچکدام از جمهوری‌های آسیای مرکزی مرتفع نخواهد شد و بر تامین آب در استان‌های شرقی ایران نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در عین حال نیز آب به سمت افغانستان سرازیر شده و امکان تجدید نفوذ آمریکایی‌ها در کابل و همچنین ارتقاء روابطشان با دولت طالبان را فراهم می آورد.

  • نویسنده :
  • منبع :