19 دی: بازیکنان برجسته فوتبال فرانسه از جمله ستاره تیم ملی این کشور و باشگاه پاری‌سن‌ژرمن به مرگ دردناک یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه واکنش نشان دادند.
در جریان ایست بازرسی پلیس در حومه پاریس، یک نوجوان ۱۷ ساله پس از تیراندازی مرگبار پلیس، جان خود را از دست داد.
به‌دنبال این حادثه تلخ، کیلیان امباپه، ستاره تیم ملی فرانسه که خود در حومه پاریس بزرگ شده، در پیامی توییتری با لحنی مملو از تاسف و تاثر نوشت: قلبم برای فرانسه‌ام به درد آمد. این شرایط قابل قبول نیست. به خانواده و عزیزان «نوئل»، صمیمانه تسلیت می‌گویم و با آنها همدردم؛ فرشته کوچکی که خیلی زود رفت.
کشته شدن این نوجوان به دست پلیس فرانسه، موجی از خشم و اعتراضات مردمی را در شهرهای مختلف فرانسه ایجاد کرد. جرالد دارمانیان، وزیر کشور فرانسه گفته است که در جریان اعتراضات به مرگ این نوجوان، ۳۱ نفر بازداشت و ۲۵ افسر پلیس زخمی شده‌اند و ۴۰ خودرو نیز به آتش کشیده شد.
به گفته اداره دادستانی شهر نانتر که حادثه مذکور در حومه آن رخ داده، افسر پلیس مظنون به شلیک گلوله به نوئل، در بازداشت به سر می‌برد و با اتهامات قتل غیرعمد روبه‌رو است.
مایک منیان، دیگر بازیکن فرانسوی درباره حس بی‌عدالتی که وجودش را فراگرفته، نوشت: یک گلوله در سر... اتفاقی که همیشه برای همان آدم‌هایی رخ می‌دهد که به اشتباه کشته می‌شوند.
ژول کُنده، دیگر بازیکن تیم ملی فرانسه با انتقاد از پوشش رسانه‌ای مرگ این نوجوان نوشت: این اشتباه احمقانه پلیس کافی نبود که شبکه‌های خبری ۲۴ ساعته، از آن برای هرج‌ومرج استفاده می‌کنند. خبرنگاران صرفا با هدف تحریف واقعیت، مجرم‌نمایی قربانی و پیدا کردن توجیهاتی که وجود خارجی ندارد، سوال می‌پرسند. یک روش کهنه برای پاک کردن صورت مسئله. چرا تلویزیون را خاموش نمی‌کنیم و به‌دنبال واقعیت نمی‌رویم؟
به گفته دارمانیان، هزار و ۲۰۰ در طول شبانه‌روز گذشته برای سرکوب اعتراضات اعزام شدند و ۲هزار نیرو نیز امروز در پاریس و سار شهرهای بزرگ برای برقراری نظم در حالت آماده‌باش هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :