19 دی: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به مردم توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود و سایرین، دام زنده را از میادین عرضه مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و قربانی کنند و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.
برخی بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک هستند که یکی از این بیماری‌ها بیماری ویروسی تب کریمه کنگو است که از طریق نیش آلوده یک کنه به انسان منتقل می‌شود.
بیمه تب کریمه کنگو بین افرادی که به شغل قصابی و ارتباط با حیوانات اهلی مشغول هستند بیشتر دیده می‌شود و بیماری خطرناک و بعضا کشنده است. برای همین موضوع مهم است که به مردم توصیه اکید می‌شود که دام‌های مورد نیاز برای قربانی کردن را از مکان‌های مورد تایید دامپزشکی کشور خریداری کنند؛ ضمن اینکه افرادی که در ذبح دام یا بسته بندی مواد پروتئینی فعالیت دارند نیز باید از دستکش، روپوش و چکمه استفاده کنند.
همچنین در صورتی که فردی قصد استفاده از گوشت گرم در عید سعید قربان دارد حتما باید گوشت ذبح شده را 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و بعد از این مدت استفاده کند.
محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن تبریک عید قربان به افراد توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود و سایرین دام زنده را از میادین عرضه مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و قربانی کنند و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.
وی با بیان این که فروشندگان غیرمجاز معمولا دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کنند، به افراد توصیه کرد از ذبح و مصرف دام‌های دارای علایم بیماری و ناخوشی اجتناب کنند.
معاون بهداشت دانشگاه به ذبح کنندگان دام نیز توصیه کرد: در هنگام ذبح دام از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب استفاده کرده و حتما ابزار خود را پس از ذبح ضدعفونی کنند.
به گفته وی در هنگام ذبح دام خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریقه بهداشتی دفع شوند.
سهرابی همچنین از افراد خواست از تماس پوستی بدون دستکش با فرآورده‌های دامی مانند گوشت و جگر خودداری کنند.
معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال شود.
سهرابی به شهروندان هشدار داد که از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز اکیدا خودداری کنند.
معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد افراد درصورت ابتلا به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :