19 دی: به دنبال واکنش شدید کشورهای اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌و‌گو با همتای عراقی خود گفت که دولت این کشور اهانت به قرآن را محکوم می‌کند.

«فؤاد حیسن» وزیر امور خارجه عراق و «توبیاس بیلستروم» همتای سوئدی او با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کردند.
طبق گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری رسمی عراق (واع) این تماس تلفنی روز گذشته برقرار شده و دو طرف طی آن، پیامدهای هتک حرمت قرآن کریم در پایتخت سوئد را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.
عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن)، یک سوئدی عراق‌الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.
وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد. اقدامی که با محکومیت شدید کشورهای عربی و اسلامی همراه شد و همگی خواستار جلوگیری از این مظاهر اسلام‌هراسی شدند.
وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با همتای سوئدی خود این اقدام شنیع را که اهانت به مقدسات دینی است و احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرده، به‌شدت محکوم و تقبیح کرد.
فؤاد حسین در ادامه ضمن درخواست از دولت سوئد برای اتخاذ اقدامات لازم در این خصوص، تاکید کرد هتک حرمت قرآن کریم نه‌تنها یکی از مصداق‌های آزادی‌بیان نیست، بلکه به خشونت، نفرت‌پراکنی و حمایت از اسلام‌هراسی دامن می‌زند.
وزیر خارجه عراق همچنین در این گفت‌و‌گو از دولت سوئد خواست که فرد هتاک، به عراق استرداد شود و طبق قوانین این کشور مورد محاکمه قرار گیرد.
براساس گزارش خبرگزاری عراق، وزیر امور خارجه سوئد نیز در این تماس تلفنی اظهار داشته «دولت این کشور این اقدام را محکوم می‌کند» و «عمیقا از آنچه روی داده، ابراز تأسف می‌نماید.»
نوبیاس بیلستروم همچنین بیان کرد که دولت سوئد چنین اقدامات ضداسلامی را رد می‌کند و از آرای ضداسلام فرد هتاک حمایت نمی‌کند. وی همچنین گفت که دولت سوئد اینکه به دنبال این رویداد احساس اهانت دست داده، کاملا درک می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :