19 دی: مشاور امنیت ملی سابق رژیم صهیونیستی در یادداشتی درباره تمایل این رژیم برای عادی‌سازی روابط با عربستان، آن را تلاشی از سوی واشنگتن برای دور کردن ریاض از محور ایران-چین-روسیه توصیف کرد.
میر بن شابات، مشاور امنیت ملی پیشین رژیم صهیونیستی در یک یادداشت که در خبرگزاری آناتولی منتشر شده است به بررسی دلایل پشت پرده تلاش‌های صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی پرداخت و تاکید کرد که این، یک هدف مهم است اما نه به هر قیمتی.
وی که یکی از معماران اصلی توافق ابراهیم (توافق عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی) به شمار می‌آید در بخشی از این یادداشت خاطر نشان کرد: عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به وضوح به نفع آمریکا و غرب است که به موجب آن آمریکا می‌تواند عربستان سعودی را از محور تقویت شده چین-ایران-روسیه دور کند و امتیازات مورد نیاز خود را در این زمینه و در چارچوب مبارزه‌ای به دست آورد که در حال حاضر بر سر مرزبندی نظم نوین جهانی در جریان است.
بنابر گزارش پایگاه خبری Ruetir، مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر تمایل خود را برای دستیابی به توافق میان صهیونیست‌ها و عربستان سعودی تایید کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر  رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که این توافق، یک هدف استراتژیک به شمار می‌آید که او می‌خواهد به آن دست یابد.
اما عربستان سعودی بیش از این مشخص کرده است که مسئله فلسطین باید قبل از وارد شدن به روند عادی‌سازی روابط با تل آویو حل‌وفصل شود.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه در میزگرد شورای روابط خارجی که در شهر نیویورک برگزار شد، تاکید کرد که این به نفع اسرائیل نیست که در خاورمیانه با تنش مواجه باشد.
وی همچنین گفت: عربستان سعودی و اسرائیل به چشم انداز عادی‌سازی روابط علاقه‌مند هستند اما معتقدند که دستیابی به عادی‌سازی میان آنها بسیار چالش برانگیز است. این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، اما یک چشم‌انداز واقعی است و ما روی آن کار می‌کنیم.
این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی در روزهای اخیر گزارش دادند، تشدید تنش اسرائیل در کرانه باختری، پیشرفت در نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را دشوار می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :