19 دی: مرکز نمایشگاهی، فرهنگی و تجاری ودنخا (VDNKh) مسکو اعلام کرد که هنرمندان ایرانی در قالب هفته فرهنگی ایران، حال و هوای شرقی را به پایتخت روسیه و همچنین شهر سن پترزبورگ می‌بخشند.

این مرکز در اطلاعیه ای اعلام کرد که سالن ۱۲۳ (کارگر و کشاورز) این مرکز نمایشگاهی از روز سه شنبه سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲ به مدت پنج روز میزبان نمایشگاه هنر ایرانی: از سنت‌های ملی تا صنایع خلاق خواهد بود.

بنا بر این اطلاعیه، این نمایشگاه سه شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه آغاز به کار می کند و تا روز شنبه ۱۷ تیرماه میزبان بازدیدکنندگان است. 

مرکز ودنخا اعلام کرد:‌ برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ ملی، هنر،‌ صنایع دستی و همچنین دستاوردهای صنعت خلاق ایران خواهد بود.

بنا بر این گزارش، این نمایشگاه در چارچوب پروژه «تبادل رویدادهای فرهنگی روسیه و ایران» برگزار می شود.

این نمایشگاه از چند بخش تشکیل شده است؛ یکی از آنها نمونه هایی از نقاشی ایرانی، هنر خوشنویسی، زیورآلات تزئینی، کتاب‌های مذهبی، شعری و تاریخی، منبت سنتی و همچنین عکس‌هایی از جاذبه‌های دیدنی‌ ایران را ارائه می کند.

مرکز نمایشگاهی ودنخا مسکو اعلام کرد:‌ بخش دیگر نمایشگاه هنر ایرانی، جواهرات و هنرها و صنایع دستی را به نمایش می گذارد: نقره کاری، طلا کاری، مسگری، فیروزه کاری، وسایل تزئینی، گلدان های سرامیکی، فرش‌ها و گلیم‌های معروف ایرانی و همچنین آثاری که با هنر دیرینه ایرانیان در رشته میناکاری ساخته شده اند.

بنا بر این گزارش، بخش دیگری از این نمایشگاه به چشم انداز آینده ایران اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند با بازی های رایانه ای بومی ایرانی، اسباب بازی ها، کتاب ها، انیمیشن ها آشنا شوند.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند تور مجازی از بزرگترین موزه‌ها و مکان‌های تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، داشته باشند.

بر این اساس، این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۷ تیرماه، هر روز از ساعت ۱۱ الی ۲۲ پذیرای علاقه مندان خواهد بود. 

مرکز نمایشگاهی،‌ فرهنگی و تجاری ودنخا روسیه در ادامه این گزارش نوشته است: سابقه تعامل فرهنگی روسیه و ایران بیش از یک قرن است و دو کشور هم اینک با فرهنگ غنی و اصیل، نگرش دقیق و توجه به ارزش ها و سنت های معنوی متحد شده اند.

این مرکز افزوده است:‌ هفته فرهنگی ایران فرصتی را برای شهروندان و گردشگران مسکو و سن پترزبورگ فراهم می کند تا در فضای منحصر به فرد شرق سیر کنند.

بنا بر این گزارش، علاوه بر برپایی این نمایشگاه، شهرهای مسکو و سن پترزبورگ به ترتیب در روزهای ۱۳ و ۱۵ تیرماه میزبان برنامه مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک ملی جوانان روسیه خواهند بود. 

پیش از این، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرده بود: برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه سه‌شنبه ۱۳ تیرماه جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه گشایش می‌یابد.

کاظم جلالی جمعه در نشستی رسانه‌ای در مرکز خبری بین‌المللی "راسیا سیودنیا" (روسیه امروز) در مسکو افزود: این برنامه بعد از چهار سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا و طبق برنامه، به میزبانی شهرهای مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

سفیر ایران در روسیه گفت: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین منظور به شهرهای مسکو سن پترزبورگ سفر خواهد کرد.

وی همچنین گفت: علاوه بر برپایی نمایشگاه در ودنخا مسکو، ۱۹ نوازنده ایرانی و ۱۶ نوازنده روس نیز به همت رایزنی فرهنگی ایران دو اجرای مشترک در قالب ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه با بهره‌گیری از سازهای ایرانی در مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌کنند.

وی از نمایش فیلم و پویانمایی های فاخر سینمای ایران به‌عنوان بخش دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه یاد کرد.

بر این اساس، فیلم ویلایی‌ها، انیمیشن لوپتو، هناس، "رمانتیسم عماد و طوبی" و سارا و آیدا با حضور کارگردان یا تهیه کننده این آثار در سالن ایلوزیون مسکو به نمایش درخواهند آمد. 

به گزارش ایرنا، آخرین بار و پیش از همه گیری بیماری کووید ۱۹، شهرهای تهران و قزوین در ایران، از ۱۸ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۸ میزبان هفته فرهنگی روسیه بودند. 

روابط فرهنگی ایران و روسیه در یک نگاه

روابط میان ایران و روسیه از قدمتی چهارصد ساله برخوردار است. موافقت‌نامه‌ فرهنگی میان ایران و روسیه که در سال ۱۳۴۵ به امضا رسید،هم‌اکنون نیز مبنای قانونی همکاری های دوجانبه فرهنگی دو کشور تلقی می‌شود.

تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،این قرارداد بیشتر مبنای فعالیت‌های گسترده روسیه در ایران بود ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،زمینه ظهور مبادلات فرهنگی دوجانبه پدید آمد.

در طول دهه نود میلادی روابط فرهنگی دو کشور گسترش داشت.درعین‌حال مقطع‌ زمانی ۱۳۷۸ و گشایش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی ایران در روسیه به شمار می‌ آید.

هر دو کشور دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی هستند که این ظرفیت ها می تواند در خدمت منافع و اهداف مشترک در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بکار گرفته شود.

  • نویسنده :
  • منبع :