19 دی: «باربارا وود وارد» سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل با اعلام اینکه نشست دوره ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص ایران روز پنجشنبه به وقت محلی ۱۵ تیرماه (۶ ژوئیه ماه جاری میلادی) برگزار می شود، بار دیگر تهران را در خصوص جنگ اوکراین به نقض این قطعنامه متهم کرد.
سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: ما در ۶ جولای (۶ ژوئیه/۱۵ تیرماه) یک جلسه شورای امنیت با موضوع ایران خواهیم داشت و به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواهیم پرداخت.
وودوارد برغم رد کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد: ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین، این قطعنامه را نقض کرده است. بنابراین مسائل و نگرانی های زیادی است که ما به آنها در ۶ جولای رسیدگی خواهیم کرد.
تحولات جنین را دنبال کرده ایم
سفیر انگلیس در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره حملات رژیم اسرائیل به جنین و حق فلسطینی ها برای دفاع از خود در مقابل اشغال گری نیز گفت: ما تحولات جنین را دنبال کرده ایم. ما همچنان معتقدیم که راهکار دو کشوری بهترین راه برای حفظ صلح بر اساس اصول ۱۹۶۷ است. هر کشوری حق دفاع از خود را دارد اما این حق باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.
کاهش روابط لندن – مسکو تاسف آور خواهد بود
سفیر انگلیس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات یک مقام ارشد روس مبنی بر بهتر است که روسیه روابط خود را با انگلیس کاهش دهد، گفت: با وجود تهاجم روسیه به اوکراین و نقض منشور سازمان ملل، سفیر انگلیس در مسکو تلاش های فوق العاده ای انجام داده است.
وودوارد افزود: بنابراین فکر می کنم کاهش روابط،  اقدامی تاسف آور خواهد بود زیرا پس از آنکه روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند، روابط دیپلماتیک برای احیای شرایط عادی بسیار اهمیت خواهد داشت.
فضاسازی برای تاثیر بر نشست دوره ای شورای امنیت درباره ایران 
دوم تیرماه جاری، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به همراه سفرای اوکراین، فرانسه، انگلیس و آلبانی در هراس از همکاری نظامی تهران – مسکو، ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه را تکرار و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند.
نمایندگی ایران در سازمان ملل بلافاصله در همان روز در واکنش به ادعاهای پهپادی و ضد ایرانی آمریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی گفت که این اقدام، "یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است." و به دنبال تاثیرگذاری بر گزارش دوره ای شش ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد افزود: سخنان سفیر آمریکا در محل رسانه ای شورای امنیت سازمان ملل (Stakeout) از طرف آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس و اوکراین، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: از آنجا که آنها نتوانسته بودند، خواسته غیرقانونی خود برای ورود دبیرخانه قطعنامه ۲۲۳۱ به موضوع پهپادها را به دبیرکل تحمیل کنند، از طریق نامه نگاری های سازماندهی شده و این نوع نمایش های سیاسی، به دنبال تاثیرگذاری روی گزارش نوبه ای (دوره ای) شش ماهه دبیرکل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: فشار آنها برای عدم بررسی این گزارش در موعد طبیعی خود در این ماه میلادی به ریاست امارات در شورای امنیت و انتقال آن به ماه بعد در دوره ریاست انگلیس بر این شورا، به وضوح اهداف مغرضانه آن ها را آشکار می سازد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران ضمن رد این اتهامات بی اساس صریحا و مکررا اعلام کرده دخالتی در این جنگ ندارد و این جنگ نمی تواند طرف بازنده و برنده داشته باشد و تمامی تلاش ها باید بر پایان دادن هر چه سریعتر این جنگ و حل ریشه ای دلایل بروز جنگ برای استقرار صلح پایدار باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :