19 دی: نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران و بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه آغاز شد اما این نشست به دلیل حضور نماینده اوکراین با جدال میان نمایندگان آمریکا و انگلیس و روسیه آغاز شد.
انگلیس که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در نشست دوره ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، برای حضور نماینده اوکراین در این نشست بسیار تلاش کرد که با مخالفت شدید روسیه مواجه شد اما سفیر انگلیس و نماینده آمریکا از حضور نماینده اوکراین دفاع کردند.
بر اساس رای گیری به عمل آمده برای حضور نماینده اوکراین در این نشست، ۱۲ عضو شورای امنیت رای مثبت، دو عضو رای مخالف و یک عضو رای ممتنع داد و بدین ترتیب نماینده اوکراین در این نشست حضور یافت.
مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می شود که چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شد. و امروز ۱۵ تیرماه (۶ جولای/ژوئیه) نشست دوره ای جدید برای بررسی پانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره این قطعنامه برگزار شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :