19 دی: عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: اختلافی در خصوص ساز و کار نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی میان نهادهای تصمیم‌گیر نیست و تفاوت دیدگاه‌ها را می‌توان با مفاهمه حل کرد.
رضا تقی‌پور انوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب اسلامی درباره نظارت ساترا بر سریال‌های شبکه نمایش خانگی که از طریق پلتفرم ها منتشر می‌شود، اظهار داشت: ساترا یک نهاد زیر نظر صداوسیما است و موضوعات مرتبط با صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را طبق قانونی اساسی پیگیری و نظارت می کند.
وی درباره اینکه آیا نظارت بر سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم مشمول اصل ۱۷۵ قانون اساسی است، تصریح کرد: در اجرای این اصل قانون اساسی یک سری اختلاف تفسیرها یا اختلاف سلیقه ها در سال‌های گذشته وجود داشت؛ در هر صورت ما التزام به قانون اساسی را جزو شرایط اصلی همه مسئولان می دانیم و به نظرم این مباحث باید به دور از دعواهای رسانه ای مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: منافع یک عده‌ای اقتضا می‌کند که بیش از اندازه لازم مورد بحث واقع شوند؛ البته من نمی گویم که به این مسائل پرداخته نشود اما باید یک بحث کارشناسی دقیق و حقوقی انجام شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در خصوص اینکه سریال های نمایش خانگی مصداق صوت و تصویر فراگیر است، باید مباحث گسترده‌ای صورت گیرد؛ از جمله اینکه بستر انتشار یا قالب و شکل ارائه اثر هنری چیست.
تقی پور تصریح کرد: در مواردی که قانون مصوب مجلس وجود دارد، باید ملاک کار همان قانون باشد و در مواردی که قانون هنوز تصویب نشده، تصویب نامه شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می کند تا فضاها بهتر شناخته شده و مورد عمل مسئولان باشد.
عضو شورای عالی فضای مجازی در عین حال تاکید کرد: نظارت بر سریال های شبکه نمایش خانگی باید نظام‌مند باشد؛ در شرایط کنونی حتی حوزه هایی داریم که نظام تنظیم‌گری آنها مشخص نیست و باید درباره این موارد تصمیم گیری صورت گیرد.
تقی پور تاکید کرد که در این خصوص اختلاف چندانی میان نهادهای تصمیم گیر نیست و می توانند موارد را با مفاهمه حل کنند.
گفتنی است؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجم تیرماه درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نظارت صداوسیما و ساترا بر سریال های شبکه نمایش خانگی تاکید کرد که این تصمیم برای یک «تقسیم کار» با صدا و سیما در روند «نظارت و تنظیم‌گری» بوده است؛ اکنون بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌هایی که در فضای نمایش خانگی انجام می‌شود باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد.
وی به این مطلب هم اشاره کرد که در توافق اخیر با صدا و سیما، وزارت ارشاد همچنان در حوزه صوت و تصویر مسئول صدور مجوزها است و صداوسیما در بخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نظارت خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :