19 دی: فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که رژه هوایی و زمینی یگان‌های هوانیروز به مناسبت سالروز بیعت تاریخی هوانیروز با امام خمینی (ره) ۱۹ تیرماه در شهر قم برگزار می‌شود.
امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی روز شنبه در نشستی خبری با اشاره به واقعه ۱۹ تیر ۵۸ سالروز بیعت هوانیروز با امام خمینی (ره) در قم اظهار داشت: این رژه تاریخی اقدامی نمادین ارتش برای حمایت از انقلاب اسلامی بود که از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ نیروهای مسلح یاد می شود.
وی افزود: این رژه شامل رژه نیروهای زمینی و هوایی است که ۱۹ تیر در قم برگزار می شود.
وی با یادآوری اینکه در آن زمان مستشاران نظامی آمریکایی از کشور خارج شده بودند و ادعا می شد که با رفتن آنها هوانیروز زمین گیر می شود، افزود: این رژه زمانی انجام شد که منافقین و دشمنان به دنبال حذف انقلاب اسلامی بودند و حتی برخی ندای انحلال ارتش را سر می دادند.
فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه در آن دوران کارکنان هوانیروز از حمایت امام راحل برخوردار شدند، ادامه داد: هوانیروز پاسخ این اعتماد را در دوران دفاع مقدس داد به طوری که در سه روز نخست جنگ تحمیلی ۴۰ تا ۵۰ تانک دشمن توسط هوانیروز منهدم شد و این نیرو بلایی بر سر لشکر صدام آورد که صدام گارد خود را وارد کرد.
امیر سرتیپ قربانی ادامه داد: امام خمینی (ره)‌ پس از عملیات مرصاد، از ارتش قدردانی کردند و گفتند شما دل تمام مسلمانان را شاد و دشمنان را مایوس کردید زیرا هوانیروز نزدیک ۵ هزار نفر از منافقین را در تنگه چهارزبر از بین برد.
وی با یادآوری اینکه هوانیروز در دوران جنگ ۳۷۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد، افزود: میزان آمادگی رزمی این نیرو ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.
امیر سرتیپ قربانی اظهار داشت: ناوگان هوانیروز بزرگترین ناوگان غرب آسیاست و برای تعمیر و نگهداری این ناوگان به گونه‌ای عمل کردیم که امروز قویترین ناوگان هوایی را در غرب آسیا را در اختیار داریم به طوری که هوانیروز می‌تواند در دو ساعت خود را از غربی ترین نقطه کشور به محل عملیات برساند.
فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها، ۸۰۰ قطعه در ۸۰۰ هزار تیراژ قطعه در هوانیروز ساخته شده است، به تجهیزات در اختیار این نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: موشک‌های دوربرد و نقطه زن در اختیار داریم و می توانیم در کمتر از ۳ ثانیه دشمن را نابود کنیم.
وی با یادآوری اینکه ارتش توانسته است سامانه‌های دید در شب که منحصر به چند کشور است را بسازد و بالگردهای هوانیروز را به این سامانه ها مجهز کند، اظهار داشت: این نیرو توانسته است پرواز روی دریا و نیز پرواز در کوهستان و دشت را در زمان شب و در شرایط مختلف آب و هوایی با موفقیت انجام داده و اهداف را منهدم کند.
این فرمانده ارتش با بیان اینکه موشک‌های جدید روی بالگردهای هوانیروز نصب شده اند، افزود: ما بالگردهای خود را در چهار سال اخیر به روز کرده و همه سامانه‌های مورد نیاز و به روز را روی بالگردها نصب کرده ایم.
فرمانده هوانیروز ارتش از برنامه ۵ ساله تولید بالگرد خبر داد و گفت: طراحی بالگرد ملی انجام و قطعات آن ساخته شده است. برنامه و نیازی برای واردات بالگرد نداریم.
امیر سرتیپ قربانی هوانیروز را مشت محکمی بر دهان دشمنان اعم از رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و تاکید کرد که این نیرو به قدرت بازدارندگی رسیده است.
این فرمانده ارتش در عین حال کمک به هموطنان در حوادث غیرمترقبه را بخشی از ماموریت های این نیرو برشمرد و گفت: در زلزله کرمانشاه ۵۰۰ سورتی پرواز انجام شد که در دنیا بی سابقه بود و یا در آتش ‌سوزی‌ها هوانیروز با بالگردهای خود کمک زیادی به خاموش کردن آتش کرد به طوری که ۲ هزار نفر را در تصادفات و بلایای طبیعی نجات داده است.
وی از همکاری هوانیروز و سپاه برای برگزاری عملیات های مشترک خبر داد و اظهار داشت: امسال یک رزمایش تخصصی در حوزه هوانیروز خواهیم داشت و بسیاری از توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذاریم.
  • نویسنده :
  • منبع :