19 دی: سخنگوی دولت در توضیح سفر بامداد فردای رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی پس از یازده سال نوشت: اگرچه حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما به هیچ وجه کافی نیست و روابط اقتصادی ما باید متناسب با بازار حدوداً ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش یابد.
علی بهادری جهرمی روز دوشنبه در آستانه سفر ۳ روزه رئیس جمهور به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، این رویداد را نخستین سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا پس از یازده سال عنوان کرد و درباره همراهان آیت الله رئیسی در این سفر نوشت: برخی وزرا و مقامات از وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.
سخنگوی دولت، هدف اصلی از این سفر را ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، همکاری در ایجاد و توسعه مراکز فناوری و نوآوری مشترک، صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی و بطورکلی تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران دانست.
بهادری جهرمی تاکید کرد: طی دو سال گذشته دولت سیزدهم تلاش کرده با ایجاد تعادل در سیاست خارجی، دیپلماسی خارجی ایران را محدود به یک توافق خاص یا چند کشور محدود نکند و اولویت خود را به ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، همسو و دوست اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: اگرچه حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا نسبت به سال ۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما به هیچ وجه کافی نیست و روابط اقتصادی ما باید متناسب با بازار حدوداً ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :