19 دی: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس علیه تمامیت ارضی ایران، این مواضع را به نفع روابط فی مابین ندانست.
 وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه پایانی نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس که در مسکو و به میزبانی روسیه برگزار شد و در آن از مواضع برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس در زمینه ادعای امارات نسبت به جزایر سه گانه ایران در آبهای خلیج فارس حمایت شده بود، در حساب شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «به دوستان خودمان در روسیه عرض می‌کنم؛ تکلیف ما با ادعاهای غیر مستند و نخ نما شده اماراتی‌ها در خصوص ‌جزایر ایرانی مشخص است اما مواضع نامربوط علیه ایران در مسکو به نفع روابط فی مابین نیست. حمایت های ایران از مسکو مشروط است.»
شورای همکاری خلیج فارس شامگاه روز دوشنبه ۱۹ تیرماه متن بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو این شورا شامل عربستان، امارات، قطر، عمان، کویت و بحرین با روسیه برای گفت وگوی راهبردی میان دو طرف که در مسکو برگزار شد را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد.
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست مسکو ضمن استقبال از توافق میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران با تلاش و میانجیگری عمان، عراق و چین که شامل ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور می‌شود، ابراز امیدواری کردند این توافق گامی مثبت برای حل و فصل اختلافات و پایان دادن به همه کشمکش‌های منطقه‌ای از طریق گفت وگو و ابزارهای دیپلماتیک باشد.
در ادامه این بیانیه، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه بر پشتیبانی خود از همه تلاش‌های صلح آمیز از جمله «ابتکار امارات و تلاش‌های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسأله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی» نیز تاکید کردند.
در پی انتشار بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در مسکو، علیرضا عنایتی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه سفیر فدراسیون روسیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور را به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت‌ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم.»
در همین راستا سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اظهار داشت: مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :