19 دی: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برای تاسیس دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه‌ها هستیم، گفت: با همکاری دانشگاه‌ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه‌ها شناسایی می‌کنیم و این افراد در سال‌های پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.
رضامراد صحرایی در آیین انعقاد تفاهم نامه دانشگاه فرهنگیان با روسای ۱۴ دانشگاه دولتی، با تاکید بر این‌که شکل گیری مولفه‌های قدرت آفرین از مقاطع پایین‌تر و حتی پیش از مدرسه شروع می‌شود، گفت: جدیدترین کاری که آموزش و پرورش انجام داده، ایجاد «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» است. این سازمان، برای حدود ۸ میلیون کودک زیر هفت سال برنامه‌ریزی می‌کند که آثار این برنامه‌ریزی‌ها را در آینده خواهیم دید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که اگر آموزش و پرورش امروز را خوب مطالعه و بررسی کنیم می‌توانیم ۲۰ سال آینده کشور را پیش بینی کنیم، بیان کرد: تاریخ تربیت معلم از سال ۱۳۲۸ به صورت رسمی در ایران شکل می‌گیرد و دارالمعلمین و دارالمعلمات، معلم‌سراهای دخترانه و پسرانه و بعد دانشسرای عالی تربیت معلم در کشور شکل می‌گیرند. تربیت معلم طی چند سال گذشته در ایران با دانشگاه‌ها ممزوج شده است.
صحرایی به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال۹۰ اشاره کرد و گفت: قانون می‌گوید مسیر تامین معلم در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه فرهنگیان است. ماده ۲۸ تعیین کرده که هر کجا دانشگاه فرهنگیان نتوانست معلم مورد نیاز را تربیت کند، می‌تواند با دانشگاه‌ها برای تربیت معلم همکاری کند.
وی افزود: ۵۰۴ هزار معلم در فاصله سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و همه آن‌ها از مسیر تربیت معلم بوده است و الان نتایج آن را در وضعیت کشور می‌بینیم.
صحرایی گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان از ابتدا ۲۵ هزار نفر را پذیرش می‌کرد، با چالش کنونی مواجه نمی‌شدیم. اما متاسفانه به مرور ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم کاهش یافت و این برخلاف سیاست‌های کشور بود.
وزیر آموزش و پررش خاطرنشان کرد: یکی از خلاقیت‌هایی که به همت آقای زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفت، دوره‌های دو مدرکی بود که در تاریخ آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است. ما هیچ وقت در درون کشور دو مدرکی نداشتیم. در دانشگاه‌های ایران هم سابقه ندارد. دانشجو دو سال در خدمت دانشگاه‌های دولتی است و سپس به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شود.
وی افزود: با همکاری دانشگاه‌ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه‌ها شناسایی می‌کنیم و این افراد در سال‌های پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند وحقوق و مزایا دریافت می‌کنند. آنان در دانشگاه پرورش پیدا می‌کنند و با دریافت بورسیه به تعهد وزارت آموزش و پرورش در می‌آیند و سال‌های پایانی دروس معلمی را می‌گذرانند و به محض فارغ التحصیلی از سربازی معاف و وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند.
صحرایی به تکلیف قانونی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برای تاسیس دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه‌ها هستیم . این دوره‌ها بدون همکاری دانشگاه‌ها شکل نمی‌گیرد. دانشجو معلمان کارشناسی ارشد، علم را در دانشگاه و معلم بودن را در دانشگاه فرهنگیان یاد می‌گیرند.
  • نویسنده :
  • منبع :