یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «حمایت روسیه از «دروغ شارجه»» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

وزیران خارجه روسیه و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان) در بیانیه مشترک گفته‌اند از «تلاش‌های امارات برای حل مسئله جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با ایران یا دادگاه بین‌المللی» حمایت می‌کنند.
قبلاً هم در بیانیه مشترک نشست سران چین و ۶ کشور جنوب خلیج فارس نیز همین موضوع مطرح شده بود. در آن زمان این موضوع باعث اعتراض ایران شد.
در این شرایط رقابتی میان چین و روسیه برای به دست گرفتن ابتکار عمل در منطقه‌ی خاورمیانه نیز به شکل خاموش اتفاق افتاده است که گاهی دولت‌های چین و روسیه را وادار می‌کند که برای دلربایی از دولت‌های عربی و کسب منافع با هدف پر کردن خلأهای منطقه، با مواضع آنها در زمینه‌های مختلف سازگاری نشان دهند تا به نوعی خود را بازیگران مهم خلیج فارس و منطقه‌ عربی دولت‌های حاشیه‌ی خلیج فارس به دلیل مشکلاتی که با دولت بایدن دارند و نیز به این دلیل که احساس می‌کنند نظم جهان در حال تغییر است، روابط دو و چند جانبه‌ خود را در حوزه‌های مختلف به چین و روسیه نزدیک کرده‌اند که بخشی از آن ناشی از رقابت جهانی ایالات متحده و چین در عین وابستگی‌های متقابل اقتصادی‌شان به یکدیگر است که استراتژی ایالات متحده را با ایده‌ی مهار هوشمندانه‌ی چین متوجه منطقه‌ی هند و اقیانوس آرام کرده است. جلوه دهد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم به بیانیه روسیه و کشورهای شورای همکاری درباره جزایر سه‌گانه واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: ‏حمایت روسیه از «دروغ شارجه» ادامه بازی پوتین و لاوروف با منافع ملی ایران است. خیانت بزرگ‌تر روس‌ها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش زدایی با ناتو شود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست و اظهار داشت: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.
قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه هم درباره ابزار تقابل ایران با روسیه در مواجهه با این اقدام گفت: موضع ایران مسلماً این است که ما محکوم می‌کنیم، اما برای تقابل باید ابزار لازم را پیدا کرد. اگر روس‌ها چنین چیزی را می‌پذیرند، باید بترسند که اگر چنین کاری بکنند ایران نیز در مقابل اقدامی انجام می‌دهد. مثلاً کریمه و اوکراین و مشکلات دیگر روسیه مطرح است. روس‌ها باید بفهمند اگر چنین سیاستی اتخاذ کنند ایران نیز در مقابل سیاست خود را تغییر می‌دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :