یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «سادگی در دیپلماسی» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

امروزه روابط بین‌الملل بسیار پیچیده و متنوع شده است و ما نباید در همان نگاه قدیمی سنتی دوران جنگ سرد در جا بزنیم. کشوری نوکر مآب حلقه به گوش آمریکا چون عربستان و شیوخ عرب اکنون به دنبال برقراری توازن و تعادل بین آمریکا و چین و روسیه یعنی به دنبال جایگاه سازی جدید برای خود بین بلوک‌های قدرت شرق و غرب هستند. آنگاه ما در چنین شرایط سیال و پیچیده اوضاع جهانی همچنان در مدل صف بندی قدیمی دو رنگی سیاه و سفید جنگ سرد نباید باقی بمانیم و تمام دیپلماسی‌مان بر این معطوف و امیدوار باشد که روس‌ها و چینی‌ها را نصیحت کنیم که سادگی نکنند! در حالی که سادگی از خود ما است.
مواضع اخیر روس‌ها در رابطه با مالکیت جزایر سه‌گانه، موجب آزردگی خاطر بسیاری از مردم، رسانه‌ها و دلسوزان نظام و کشور شد. روس‌ها در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مانند چینی‌ها برای اعتمادسازی با شیوخ، از ایران هزینه کردند. روس‌ها وقتی برخورد ضعیف و انفعالی ایران در برابر چین را دیدند، مطمئن شدند که می‌توانند مانند چینی‌ها از منافع امنیتی استراتژیکی ایران برای شیوخ هزینه کنند و ایران هم کمی هیاهو می‌کند اما نهایتاً آن را هضم می‌کند. آن‌ها دیدند که پس از این اقدام چینی‌ها، ایران با اعزام یک هیأت اقتصادی چینی راضی شد و متعاقب آن رئیس‌جمهور ایران به چین سفر کرد و هیچ صحبت یا بیانیه‌ای ترمیمی در این خصوص نشد و موضوع فیصله یافت و ایران این تعرض امنیتی استراتژیکی را هضم کرد. این‌بار روس‌ها یک خال بالاتر از چینی‌ها زدند و افزون بر گفتگو برای سه جزیره، ارجاع دادگستری بین‌المللی را هم مطرح کردند.
در این رابطه ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی معتقد است: این اشتباه بزرگ استراتژیک است که تصور کنیم ما بیشتر به روس‌ها و چینی‌ها وابسته‌ایم تا آن‌ها به ما و بر این اساس با آنها مواجه شویم. برعکس، این چینی‌ها و روس‌ها هستند که برای ورود خلیج فارس و ارتباط امن و پایدار با شیوخ به همکاری ما نیاز دارند. بدون همکاری امنیتی ما، چگونه آنها می‌توانند صدها میلیارد دلار در نزد شیوخ سرمایه‌گذاری کنند و پایشان به آب‌های گرم خلیج فارس باز شود؟ ما ارباب بزرگ‌ترشان، آمریکا را از آنجا فراری دادیم که اکنون برایشان خلأ فراهم شده است. برای استقلال ایران، اتحاد با چین و روسیه و روابط گسترده و مستحکم با شرق ضرورت استراتژیک است اما از موضع قدرت! نباید اجازه دهیم تا جرئت کنند ذره‌ای منافع ملی ما را نادیده بگیرند و بر سر آن با رقبای ما معامله کنند. ما در دیپلماسی با چین و روسیه دچار خود کم‌بینی هستیم.


  • نویسنده :
  • منبع :