19 دی: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: ۲ هزار و ۴۶۳ تُن برنج خارجی و ۲ هزار و ۲۹۲ تُن شکر در انبارهای کالاهای اساسی این استان ذخیره سازی شده‌ و موجود است.
سعید محمدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پیرامون این موضوع بیان داشت: وضعیت موجودی کالاهای اساسی در استان به صورت مستمر رصد و برای تامین و تدارک کالاهای مورد نیاز مردم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد و در این زمینه هیچگونه محدودیت و کمبودی نداریم.
وی افزود: همچنین اداره کل غله و بازرگانی قم برنامه حمل ۲ هزار تُن شکر،‌ ۵۰۰ تُن برنج خارجی و ۱۶ هزار تُن گندم را به استان دنبال می‌کند تا شاهد افزایش هرچه بیشتر موجودی کالاهای اساسی در استان باشیم و مردم قم با سهولت بیشتری بتوانند این نوع از کالاها را از بازار تهیه کنند.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب ذخیره سازی گندم مورد نیاز برای تامین نان مصرفی مردم قم نیز گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم همواره با دقت فراوان سطح ذخیره سازی گندم در سیلوی ملکی استان را مورد پایش قرار می‌کند تا در هر زمان موجودی آن حداقل برای چند ماه جلوتر به‌منظور تامین نان مردم کافی باشد.
گندم مورد نیاز استان قم در سیلوی بِتُنی ۱۱۰هزار تُنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود؛ این سیلو دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰۸هزار تُن گندم و ۳۶ کندو می‌باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تُن در ساعت، در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع ساخته شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.
گفتنی‌است حدود ۹۰۰ نانوایی‌ فعال در استان در هر ماه به‌طور میانگین به ۱۲ هزار تُن گندم برای پخت نان مصرفی مردم نیاز دارند که اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم این میزان گندم را تامین می‌کند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.
بر اساس اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم، همواره بهترین ارقام گندم وارد مجتمع ذخیره سازی شهید آصف نخعی قم می‌شود و سپس این گندم‌ها توسط پنج کارخانه تولید آرد فعال در استان به آرد با کیفیت تبدیل شده و در اختیار نانوایی‌های فعال در مناطق مختلف قم قرار می‌گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :