19 دی: معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کودکان زیر ۱۵ سال بیش از سایر گروههای سنی به بیماری وبا مبتلا می شوند و همین مساله باعث شده که بار مراجعه به مراکز درمانی در فصل گرما افزایش یابد.
بابک عشرتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماریهای اسهالی در فصل گرما افزایش می یابد که میکروب وبا یکی از علل ابتلا به این بیماری‌ها است و عمدتا از طریق مصرف مواد غذایی آلوده و فاسد و آب آشامیدنی ناسالم وارد بدن می شود.
وی با اشاره به اینکه امسال چهار مورد ابتلا به وبا در کشور ثبت شده است، اظهار داشت: این بیماری ممکن است از طریق تماس با دست آلوده به افراد منتقل شود و سبزی، میوه و غذاهای دریایی اگر از آب آلوده صید شوند، می توانند حامل میکروب باشند.
عشرتی تصریح کرد: باید از سلامت آب آشامیدنی برای پیشگیری از ابتلا به وبا مطمئن شویم و سبزی و میوه‌ها به شیوه بهداشتی سالم‌سازی و شستشو شوند و در تابستان هم ضمن ترجیح استفاده از غذاهای گرم، از خوردن مواد غذایی سرد و آماده خودداری شود.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: رعایت بهداشت فردی به خصوص شست‌وشوی دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده بسیار ضروری است و والدین این مورد را برای کودکان خود گوشزد کننده تا در فصل گرما به وبا مبتلا نشوند.
مریم مسعودی فر سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: با توجه به فصل گرما و شیوع مجدد بیماری وبا راهنمای کشوری مراقبت و درمان بیماران مشکوک مبتلا به وبا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.
وی اظهار داشت: نواحی پرجمعیت حاشیه شهر و افرادی که به آب سالم و فاضلاب بهداشتی دسترسی ندارند، به طور قابل توجهی در معرض خطر وبا قرار دارند.
وی افزود: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود. این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد و از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می توانند با موفقیت درمان شوند اما، در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید، می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالا توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر، این امکان وجود دارد که بیماری به سرعت گسترش یابد.
به گفته مسعودی فر، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، کمپ های تعبیه شده برای جمعیت های داخلی جا به جا شده (به عنوان مثال در شرایط وقوع بلایای طبیعی) و یا کمپ های مهاجرین در صورت نداشتن دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
وی افزود: پیشگیری و کنترل این بیماری مستلزم به کارگیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب است.
  • نویسنده :
  • منبع :