19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم از ساخت و یا مراحل پایانی احداث ۶ باب مخزن با ظرفیت چهار هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب برای روستاهای این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قم، حسن بختیاری درگفت وگویی، با اشاره به اتمام خط انتقال آبرسانی به طول ۱۴ کیلومتر و ساخت مخزن به ظرفیت ۱۰۰۰ مترمکعب در طرح آبرسانی به ۱۸ روستای مجتمع قمرود خاطرنشان کرد: احداث شش باب مخزن با ظرفیت چهارهزار و ۳۰۰ متر مکعب برای روستاهای استان نیز در سال گذشته آغاز شد که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر در مراحل پایانی کار قرار دارد.
پروژه آبرسانی به مجتمع قمرود از سال ۹۸ آغاز شد اما در مقطعی به علت عدم تأمین اعتبار متوقف ماند که در نهایت با تأمین لوله توسط خیر و علیرغم مشکلاتی که در مسیر وجود داشت پروژه درمهرماه سال گذشته به سرانجام رسید.
احداث یک مخزن ذخیره هزار مترمکعبی، اجرای ۱۴.۵ کیلومتر خط انتقال، ساخت ۳۰ باب حوضچه بتنی ، بلوک سیمانی و پلی‌اتیلن و اجرای پایپ جکینگ به طول ۸۰ متر با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان از ابعاد پروژه تأمین آب باکیفیت برای ۱۸روستای دهستان قمرود بود.
وی با اشاره به جذب ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی در سال مالی گذشته افزود: با جذب این اعتبارات شاهد اجرای طرح های مختلف آب و فاضلاب در سطح استان بودیم که ساخت مخازن ذخیره آب از جمله آنهاست.
وی اجرای خط انتقال آبرسانی به طول ۱۱ کیلومتر به روستاهای دهستان قنوات با اعتبار۴۳۰ میلیاردریال، آبرسانی به روستای عنایت بیک از سرشاخه‌های دز با احداث چهار کیلومتر خط انتقال با اعتبار۴۰ میلیاردریال، احداث مخزن به ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در شهر جعفریه با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال و احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی و خط انتقال ۲ کیلومتری شهر دستجرد با اعتبار۳۲ میلیاردریال را از جمله این طرح ها برشمرد.
بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار نفر دارد. جعفرآباد با وسعت یک هزار ۱۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر یکی از شهرستان‌های استان قم است که مرکز آن شهر جعفریه است و قاهان و مرکزی از بخش‌های این شهرستان می‌باشد.دَستجرد یکی از شهرهای استان قم و مرکز بخش خلجستان است.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استان های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده‌است. انتقال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است.
بختیاری همچنین با اشاره به اجرای عملیات بزرگ بهسازی و تعمیرات اساسی خط انتقال آب ۱۵ خرداد اظهار داشت: این عملیات نیز با تعویض و نصب ۶۴ شیرخط و شیرتخلیه آب و هوا با موفقیت به پایان رسید که کمک شایانی به پایداری آب در شبکه می‌کند.
سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :