19 دی: استاندار مازندران از انعقاد ۲۴۶ میلیون دلاری صادرات محصولات مختلف تولیدی و صنعتی استان به خصوص مواد غذایی به کشور روسیه خبر داد.
سید محمود حسینی پور روز یکشنبه پس از بازگشت از روسیه، در تشریح دستاوردهای این سفر در نشست با خبرنگاران در ساری افزود: دولت سیزدهم در راهبرد سیاست خارجی تعامل و ارتباط با حوزه کشورهای شرق را با هدف بی اثر گذاشتن تحریم های غرب مورد توجه قرار داده است.
وی با بیان این که استان مازندران که تاکنون از مزیت های مرزی خود با پنج کشور حاشیه دریای خزر بهره نبرده است، توضیح داد: با راهبرد دولت سیزدهم، ارتباط با کشور روسیه و استان مازندران مورد اهتمام قرار گرفت، مازندران با سه فرودگاه و سه بندر نقش محوری در فعال کردن کریدور شمال به جنوب دارد.
حسینی پور تصریح کرد: طی حدود ۲ سال گذشته رفت و آمدهای مختلفی از سوی مسولان دولتی و بخش خصوصی ایران با کشورهای خزر انجام شد و در این مدت از استانداران ولگا گراد، آستراخان و سامارا روسیه نیز دعوت نامه به استانداری مازندران داشته ایم.
وی با اظهار این که استانداری مازندران بر بررسی همه جانبه در سفر هیات کاربردی اقتصادی به روسیه را انجام داده است، گفت: در این سفر حضور مدیران دولتی را کمتر به همراه داشته ایم و با گرایش توسعه فعالیت اقتصادی و تجاری مازندران افراد بخش خصوصی را در ۶ روز برنامه ریزی کرده و جلسات رسمی و فشرده ای را با مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی روسیه برگزار شد.
نماینده عالی دولت در مازندران دستاورد های این سفر را قابل توجه توصیف کرد و گفت: در این سفر تقویت ارتباطات تجاری مورد توجه قرار گرفت یعنی در این سفر فراتر از تفاهم نامه به قرارداد های اجرایی رسیده است.
حسینی پور گفت: در این سفر با استانداران ولگا گراد، آستراخان و سامارا دیدار و گفت و گو و قراردادهای اجرایی صورت گرفته است، دیدار و نشست کاربردی با مسوول گمرک کشور روسیه از دیگر برنامه های سفر هیات اقتصادی استان مازندران بوده است، با توجه به این که مازندران در کریدور شمال به جنوب قرار دارد، مسوول گمرک روسیه با علاقمندی در این نشست شرکت کرد.
وی با اظهار این که، از سوی مسوولان روسیه به خصوص گمرگ این کشور موقعیت مازندران در توسعه روابط ایران و روسیه و با کشورهای cis محوری تشخیص داده شده است، گفت: گمرک روسیه در تقویت تجارت مازندران نقش محوری است، از آن جایی که ۲ موضوع کمرگ و دامپزشکی مهمترین موارد پیگیری سفر هیات اقتصادی مازندران به روسیه بوده است، قرارداد های خوبی برای حل مشکلات و موانع پیش رو منعقد شد.
استاندار مازندران گفت: مسایل دامپزشکی مازندران و روسیه را با هدف صادرات محصولات غذایی در قالب برگزاری آموزش برای صادرات و واردات برنامه ریزی و عملیاتی کرده ایم.
حسینی پور با بیان این که در دیدار با رییس سرویس فدرال گمرک روسیه به برخی مشکلات فعالان تجاری این استان در فرایند صادرات کالا به روسیه اشاره شده است، گفت: شتاب‌بخشی به ترخیص این کالاها در گمرکات کشورهای مسیر حمل و نقل کالا را خواستار شدیم.
قرارداد فروش محصولات غذایی مازندران در سه فروشگاه زنجیره‌ای روسیه با ۲۷ هزار شعبه
استاندار مازندران با بیان این که پایانه محصولات کشاورزی روماک استان قرارداد فروش محصولات غذایی را در سه فروشگاه زنجیره‌ای روسیه با ۲۷ هزار شعبه امضا کرده است، گفت: در واقع ارزش صادرات محصولات کشاورزی مازندران از این طریق تا ۲۰۰میلیون دلار برآورد شده است.
حسینی پور به حل مشکلات کمرگی در بنادر روسیه مبنی بر معطلی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: این موضوع با انتخاب نمایندگان کشور روسیه و استان مازندران حل و فصل شده است.
وی با اظهار به این که در این راستا تشکیل سه کارگروه پیگیری و حل مشکلات تجاری و پولی با استانداران ولگا گراد، آستراخان و سامارا انتقاد شده است، گفت:‌ تمامی پیشنهادهای سفر را در در سفر آینده نمایندگان روس به استان مازندران تبدیل به قرارداد و امضا خواهد شد.
استاندار مازندران حل مشکلات توسعه تجارت آبزیان، حضور پر شور و افزایش تردد گردشگران، باز کردن ال سی و جابجایی پول در بانک ها را از دیگر قرارداد ها اعلام کرد و گفت: اکنون در تبادلات پولی مشکلی با کشور روسیه نداریم.
وی با بیان این که از این پس گردشگران روسیه و مازندران با صدور کارت ویژه تردد خواهند داشت، گفت: بزرگترین کشتی گردشگری کروز روسیه در بندر آستراخان آماده آب اندازی است که این کشتی وارد دریای مازندران نیز خواهد شد.
تولید و تامین موتور کشتی رانی روسیه در مازندران
استاندار مازندران به ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و نمایش قدرت در کل آب‌های کره زمین که با موتور تولیدی این کشتی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: تعامل حداکثری کشتی سازی روس و ایران به خصوص تولید موتور کشتی در آمل مورد تعجب و در عین حال اهتمام مسوولان روس قرار گرفت.
وی با بیان این که پای تولید کنندگان مازندران از فرصت تحریم علیه روسیه در این کشور باز شده است، گفت: خرید لیزینگی کشتی برای مازندران با همکاری مالی بانک روسیه نیز از دیگر دستاوردهای این سفر است.
حسینی پور با بیان این که طبق قرارداد مقرر شد تا برنج فاخر طارم مازندران در فروشگاه های روسیه و سر سفره مردم این کشور قرار گیرد، گفت: دانشگاه های مازندران نیز علاوه بر تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی برگزاری دوره آموزشی زبان فارسی و روسی را انجام می دهند.
محصولات کشاورزی مازندران را باید صادر محور کنیم
استاندار مازندران بر لزوم توجه به تولیدات محصولات کشاورزی با هدف صادرات تاکید کرد و گفت: با توجه به سختگیری هایی که دامپزشکی فدرال روسیه دارد، باید همه مقررات طبق استاندارد های مقصد محصولات غذایی رعایت شود و این یعنی محصولات استان باید صادرات محور تولید شود.
حسینی پور ادامه داد:‌ به طور یقین اکنون باید یکسری اصلاحات را در تولید انواع محصولات غذایی و صنعتی داشته باشیم، مطمئنا برای رسیدن به مهمترین اهداف که همان فعال کردن کریدور شمال به جنوب است، توجه به استاندارد های تولید است.
وی گفت: گفتمان اهمیت کریدود شمال به جنوب باید گفتمان قالب رسانه‌های استان و کشور شود، بررسی ها نشان می دهد در طول تاریخ مازندران را از این مزیت عقب نگه داشته اند، امروز غلات و نهاده های دامی مورد نیاز کشور باید از دریای مازندران وارد شود.
پنجم مهر همایش گردشگری مازندران و روسیه در مازندران
استاندا مازندران از برگزاری همایش گردشگری مازندران و روسیه در تاریخ پنجم مهر در استان خبر داد و گفت: گردشگری موضوع جدی در پیگیری این سفر بوده است که مقرر شد در این تاریخ بزرگترین همایش گردشگری با حضور سفرای دو کشور ایران و روسیه و ۲۰۰ نفر مسولان بخش خصوصی حوزه گردشگری این دو کشور برگزار شود.
حسینی پور گفت: کشور روسیه با ایجاد خط پروازی روسیه به ساری و خط دریایی گردشگری به دریای مازندران موافقت کرده است.
استاندار مازندران با بیان این که رودخانه ولگا تنها مسیر تردد کشتی از دریای خزر به دریای سرخ است، گفت:لایروبی این رودخانه مورد تاکید قرار گرفت تا مشکلات ترانزیت دریایی تجار مازندران نیز حل و فصل شود.
  • نویسنده :
  • منبع :