19 دی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آموزش سایر زبان‌های خارجی غیر انگلیسی و عربی را در حد شعار دانست و گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش کشور ظرفیت لازم برای تدریس زبان‌ها گوناگون خارجی از چینی و روسی گرفته تا فرانسه و ایتالیایی را ندارد و بهتر است قبل از طرح چنین مباحثی زیرساخت‌های آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی فراهم شود.

مهرداد ویس کرمی در مورد حذف زبان انگلیسی به صورت اجباری یا اختیاری از طرف مسئولان آموزش و پرورش، گفت: زبان انگلیسی ارجحیت و اولویتی نسبت به سایر زبان‌ها ندارد و مانند هر زبان دیگری دارای نقاط قوت و ضعف است، اما باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که با واقعیت‌ها همخوانی داشته باشد؛ واقعیت این است که زبان علمی دنیا در حال حاضر زبان انگلیسی است، کتب و منابع علمی بسیاری از علوم همچون  پزشکی و سایر رشته‌ها به زبان لاتین است.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دانش آموزی تا پایان دوره دوم متوسطه به آموختن زبانی غیر از زبان انگلیسی مشغول باشد چگونه می‌تواند در دوره تحصیل در دانشگاه، از کتب درسی علمی دنیا که به زبان انگلیسی است استفاده کند؟
پایه دانش آموزان در آموختن زبان انگلیسی ضعیف است
وی با انتقاد از پایه ضعیف بسیاری از دانش آموزان در آموختن زبان انگلیسی، یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان از پایه در یادگیری زبان لاتین ضعیف هستند و بسیاری از نخبگان حوزه زبان که در کنکور هم رتبه دار هستند این زبان را نه در کلاس های درس رسمی بلکه در کلاس‌های آموزشی و فوق برنامه آموخته اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش سایر زبان‌ها در مدارس نیازمند زیر ساخت‌های مربوطه است، گفت: کمبود معلمان تربیت شده در حوزه زبان چینی، فرانسه، روسی و…از ضعف زیر ساخت‌های چنین تصمیمی است.
 وی ادامه داد: آموزش و پرورش سال‌های متمادی است که در آموزش زبان انگلیسی موفق عمل نکرده است و اگر فرض را بر این بگذاریم چنین برنامه‌ای عملیاتی شود آیا ما به اندازه کافی نیروی تربیت یافته در این حوزه‌ها داریم؟ 
دانش آموزان در آموختن عربی هم دچار ضعف‌هایی هستند
ویس کرمی با انتقاد از ضعف پایه علمی دانش آموزان در زبان عربی، یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان در آموختن عربی هم دچار ضعف‌هایی هستند که این مسئله هم از نقاط ضعف عملکرد سیستم آموزشی کشور است.
وی افزود: در حال حاضر تنها کلاس درس عربی و انگلیسی در مدارس برگزار می‌شود که با تعداد زیادی از دانش آموزان در هر کلاس‌ مواجه هستیم و اگر قرار باشد زبان‌های دیگر هم تدریس شود آیا مدارس ظرفیت برگزاری ده زبان مختلف را دارند؟ بی‌تردید اجرایی شدن چنین طرح‌هایی در مدارس، چالش‌های متعددی را به دنبال خواهد داشت.
نماینده مردم در مجلس یازدهم آموزش سایر زبان‌های خارجی غیر انگلیسی و عربی را در حد شعار دانست و گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش کشور ظرفیت لازم برای تدریس زبان‌های گوناگون خارجی از چینی و روسی گرفته تا فرانسوی و ایتالیایی را ندارد و بهتر است قبل از طرح چنین مباحثی زیرساخت‌های آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی فراهم شود.
ویس کرمی با تاکید بر اینکه زبان انگلیسی از نظر علمی زبان دوم کشور ما و زبان نخست دنیا است، تصریح کرد: البته اگر شرایط برای آموزش سایر زبان‌ها در کنار زبان‌های انگلیسی و عربی در قالب فوق برنامه فراهم شود بی تردید این فرصت بزرگی در سیستم آموزشی کشور خواهد بود.
وی در ادامه، آموزش سایر زبان‌ها را مسیری برای ارتباط با دنیا دانست و گفت: لزوم آموزش سایر زبان‌ها مختص به مدارس نیست بلکه می‌توان این آموزش را از دانشگاه‌ها آغاز کرد، البته ناگفته نماند بسیاری از دانشگاه‌های کشور دارای رشته‌های زبان‌های متفاوت دنیا هستند اما تعداد بسیاری از کلاس‌های آنها به حد نصاب نرسیده و برگزار نمی‌شود.
ویس کرمی تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش باید بیش از هر اقدامی از وزارت علوم تجربه کسب کرده و با احتیاط چنین طرح‌هایی را مطرح نمایند.
ویس کرمی ادامه داد: در آموزش سایر زبان‌های خارجی مشکلاتی نظیر اجرایی شدن آنها، هزینه تربیت نیروی ماهر، همترازی این زبان‌های مختلف در آزمون مدارس و کنکور سراسری و…. از جمله مشکلاتی است که پیشنهادات مطروحه را آرمانی و دور از واقعیت‌های میدانی می‌کند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: اجرایی شدن «طرح آموزش مبنی بر تدریس چندین زبان خارجی» در کشور شعار بسیار خوبی است که عملیاتی شدن آن در شرایط کنونی آرزویی محال است. لذا بهتر است مدیران آموزش و پرورش به جای مطرح کردن آرزوهای دور از دسترس، اجرای «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را پیگیری و زیرساخت‌های آموزش زبان عربی و انگلیسی را بهتر از قبل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :