19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم از پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به روستاهای "کرمجگان" و "بیدهند" این استان خبر داد و گفت: پروژه فوق در قالب جهاد آبرسانی به اجرا رسیده‌است.
حسن بختیاری در گفت وگویی با اشاره به عزم وزارت نیرو برای تأمین آب روستاهای کشور، از برنامه‌ریزی برای آب‌رسانی به روستاهای بیدهند و کرمجگان این استان خبر داد و افزود: کاهش منابع محلی آب کرمجگان موجب شده تا این روستا به ویژه در فصول گرم سال با مشکلاتی در زمینه تأمین آب مواجه شود.
وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به روستاهای کرمجگان و بیدهند در قالب جهاد آبرسانی و از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اجرای ۸ کیلومتر خط انتقال و احداث ۳ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۲ هزار و ۲۵۰ مترمکعب و ساخت یک ایستگاه پمپاژ از اجزای این پروژه بود که در حال حاضر حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم، با بیان اینکه این پروژه با اعتبار۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: با تأمین اعتبارات لازم پروژه آب‌رسانی به روستاهای بیدهند و کرمجگان تا پایان شهریورماه آماده بهره‌برداری می‌شود.
وی یادآور شد: آب‌رسانی به این دو روستا با ظرفیت انتقال ۱۶ لیتر بر ثانیه آب انجام می شود و ۷ هزار و ۳۰۰ نفر را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
بختیاری در پایان تاکید کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه و همکاری مردم و استفاده بهینه و پرهیز از آبیاری باغات و باغچه‌ها مشکل تأمین آب این روستاها برطرف شود.
روستاهای کرمجکان و بیدهند در بخش کهک قم قرار دارد، کرمجگان دارای اماکن زیارتی، تاریخی و گردشگری مانند امامزاده نور علی(ع)، قلعه تاریخی و چهار طاق است، این دو روستا با شهر قم حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارند.
روستای بیدهند نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی قم به شمار می رود که با آب و هوای مطبوع خود میزبان شهروندان و گردشگران است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، استان قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :