19 دی: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعای ارائه پهپادهای ایران به روسیه علیه اوکراین، هراس واشنگتن را از گسترش همکاری نظامی میان تهران – مسکو اعلام کرد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی نیز در جمع خبرنگاران درباره ادعاها همکاری جدید پهپادی ایران با روسیه گفت: من اظهار نظر خاصی در خصوص این گزارش ندارم اما باید بگویم که ایران همچنان بزرگ ترین حامی نظامی روسیه است.
وی مدعی شد: روسیه صدها پهپاد و همچنین تجهیزات تولید پهپاد را از ایران دریافت کرده است. روسیه از این پهپادهای ایرانی برای حمله به کی یف و ایجاد وحشت درمیان مردم اوکراین استفاده کرده است. این همکاری نظامی میان ایران و روسیه همچنان درحال گسترش است.
مقامات اطلاعاتی آمریکا در پی هراس از روابط و همکاریهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روسیه بار دیگر با به راه انداختن پرده دیگری از نمایش تبلیغاتی ضد ایرانی خود ادعا کردند که تهران در حال کمک به مسکو برای ساخت پهپاد به تعدادی "بسیار بیشتر" از زراد خانه قبلی است.
به گزارش ایرنا، مقامات اطلاعاتی دولت جو بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای پهپادی خود علیه ایران هشدار داده اند: روسیه در حال ساخت یک مرکز تولید پهپاد در این کشور با کمک ایران است که می‌تواند پس از اتمام، بر جنگ در اوکراین تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.
به گزارش شبکه خبری سی ان ان آمریکا، تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جریان یک جلسه توجیهی در روز جمعه به گروه کوچکی از خبرنگاران گفتند که انتظار می‌رود تأسیسات درحال ساخت تولید پهپاد، منبع پهپادی جدیدی را در اختیار روسیه قرار دهد که ظرفیت آن «بسیار بیشتر» از آنچه تاکنون از ایران ارائه کرده است، می باشد.
در این گزارش ادعا شده است: تحلیلگران هشدار دادند که زمانی که این تأسیسات احتمالاً تا اوایل سال آینده تکمیل شود، پهپادهای جدید می توانند تأثیر قابل توجهی بر جنگ در اوکراین داشته باشند.
تحلیلگران افزودند که ایران مرتباً تجهیزات را برای کمک به ساخت این تأسیسات به روسیه منتقل می کند.
غرب به رهبری آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین، ایران را متهم به ارسال پهپادهای خود به روسیه علیه اوکراین کرده و تهران همواره این ادعاها را رد کرده است تا آنجا که نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) نیز به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم های موشکی هستند.
سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک، در حاشیه نشست شورای امنیت، علیه قدرت موشکی ایران و همکاری های نظامی تهران – مسکو بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مساله ایران را هرچه بیشتر به توانایی های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می کند و این مساله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»
رابرت وود سفیر و معاون امور سیاسی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است. ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند. این دو کشور از طریق انتقال این تسلیحات بدون دریافت تایید از شورای امنیت، تعهدات خود را نقض کرده اند.
دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد: استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین باید به صورت جامع مورد تحقیق قرار گیرد زیرا پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند.
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با مخالفت با حضور نماینده اوکراین در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت:««ایران قاطعانه اتهامات بی اساس اوکراین را رد می کند. ایران موضع بی طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین، پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده ایم. با این حال، استفاده از به اصطلاح "سند" متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات "منبع باز" مشکوک، و سوء استفاده از رویه های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.»»
جمهوری اسلامی ایران می گوید بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.
ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.
  • نویسنده :
  • منبع :