۱۹ دی: مدیرکل هواشناسی قم با اشاره به افزایش وزش باد شدید و گرد و غبار در سطح این استان از صبح روز شنبه گفت: هوای استان روزهای شنبه و یکشنبه در وضعیت هشدار نارنجی قرار خواهد گرفت.
مهران حیدری‌بنی عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از پیش از ظهر فردا شنبه هفتم مردادماه افزایش سرعت وزش باد و بالا رفتن غلظت گرد و غبار را در استان شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: این شرایط در ساعت‌های عصر شدت پیدا خواهد کرد و تا پایان روز یکشنبه ادامه پیدا می‌کند.
وی با ذکر این نکته که سرعت وزش باد به حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید گفت: جهت آن نیز از سمت شرق است.
حیدری بنی اظهار کرد: با توجه به ناسالم بودن هوا طی ۲ روز آینده، هشدار نارنجی اعلام شده است.
مدیرکل هواشناسی قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت تداوم شرایط ناسالم جوی و نفوذ گرد و غبار در این استان چیست؟ خاطرنشان کرد: کانون‌های فعال گرد و غبار موجود در مناطق شرقی استان علت اصلی این معضل زیستی محیطی به شمار می‌آید.
وی همچنین تصریح کرد: خشکسالی بسیار شدیدی که در سال جاری در استان رخ داده، باعث شده تا بادهایی که حتی با سرعت پایین هم شروع به وزیدن می‌کنند، منجر به پیدایش گرد و خاک شوند.
وی با یادآوری اینکه عمده‌ترین علت ریزگردها در استان منشاء داخلی است گفت: ذراتی که از فاصله ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری به سمت قم می‌آیند، آلودگی و خسارت را در بر دارند.
وی اضافه کرد: ذراتی که از استان‌های دیگر وارد قم می‌شوند، چون اندازه آنها کمتر از ۲.۵ میکرون است، کمتر این استان را تحت تاثیر قرار داده و دید افقی را نیز خیلی کاهش نمی‌دهند.
مدیرکل هواشناسی قم همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت دمای هوای استان نیز گفت: دمای هوای استان هم اکنون ۴۰.۷ درجه سانتیگراد است، که نسبت به روز گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.
وی همچنین بیان کرد: دمای هوای قم طی ۲ روز آینده در کمترین میزان به ۲۷ درجه و در بیشترین میزان نیز به ۴۴ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
  • نویسنده :
  • منبع :