19 دی: یک روزنامه صهیونیستی حضور فرمانده نیروی دریای ارتش و شناورهای ایران در رژه دریایی سالیانه روسیه را به عنوان مشارکت ایران در «دیپلماسی دریایی» مورد توجه قرار داد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی با مورد توجه قرار دادن مشارکت ایران در رژه سالیانه نیروی دریایی روسیه با دو شناور ایرانی، با تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن همکاری‌های دفاعی و راهبردی ایران و روسیه، مدعی شد، با توجه به این که نیروی دریایی هیچ یک از این دو کشور نمی‌تواند چالشی برای آمریکا یا غرب ایجاد کند، این اقدام بیشتر جنبه «نمادین» دارد.
جروزالم پست با اشاره به سفر امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریای ارتش به سن‌پترزبورگ، برای حضور در رژه دریایی سالانه نیروی دریایی روسیه، نوشت: او برای شرکت در سالروز تشکیل نیروی دریایی روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده است که با حضور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور انجام خواهد شد. فرمانده نیروی دریایی ایران همچنین با برخی فرماندهان نیروی دریای کشورهایی که در این رویداد نظامی شرکت خواهند کرد، دیدار خواهد کرد.
این روزنامه، مشارکت ایران در رخدادهای دریایی در روسیه را فرصتی برای دیدار با مقامات دیگر کشورها و مقامات روسیه تلقی کرد.
جروزالم پست همچنین با بیان این که ایران در «دیپلماسی دریایی» شرکت دارد که اخیرا مواردی از آن در آمریکای جنوبی و مناطقی دیگر انجام شده است، با اشاره به حضور تسلیحات و کشتی‌های ایرانی در این تعاملات نظامی، مدعی شد که اگرچه این «دستاورد واقعی» ایران است، نشان‌دهنده قدرت نیروی دریایی ایران نیست.
امیر دریادار ایرانی درباره مشارکت ایران در این رژه گفت: یکی از ماموریت‌های نیروی دریایی همه کشورها از جمله ایران، دیپلماسی دریایی و نظامی است. امروز در راستای دعوت فرمانده نیروی دریایی روسیه در این مراسم شرکت کردم زیرا نیروی دریایی یک نیروی بین المللی است و ما حتما در صحنه‌های بین‌المللی حضور فعالی خواهیم داشت و پرچم کشورمان را در همه صحنه‌های بین‌المللی افراشته نگاه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در این سفر دیدارهای دو جانبه با فرماندهان نیروی دریایی سایر کشورها و فرمانده نیروی دریایی روسیه خواهیم داشت، افزود: ما یک رزمایش مرکب به صورت سالیانه با حضور چین و روسیه در چابهار، سواحل مکران و شمال اقیانوس هند برگزار می‌کنیم که در جریان این سفر با فرماندهان نیروی دریایی این کشورها در این زمینه مذاکره خواهیم داشت.
همزمان با برگزاری رژه سالانه روز نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ، دو فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در شمال دریای خزر در محل بندر کاسپیسک به مراسم رژه دریایی روسیه می‌پیوندند. این مراسم روز یکشنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۲ با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و مقامات بلندپایه دفاعی ۲۱ کشور جهان در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :