19 دی: در سالی انتخاباتی قرار داریم و رسانه ها و جریان های سیاسی با دقت رفتار و گفتار و حتی نشست ها و برخاست های چهره های سیاسی را زیر نظر دارند، یکی از این چهره ها قطعا علی لاریجانی است.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی، افراد نزدیک به رئیس سابق مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کردند که وی قصد حضور مستقیم در انتخابات اسفند سال جاری را ندارد، اما گمانه زنی ها در خصوص فعالیت های غیرمستقیم سیاسی وی همچنان ادامه دارد.
جواد آرین منش، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر می‌رسد که هنوز قضاوت برای من می‌رسد برای شکل‌گیری آرایش‌های سیاسی انتخابات هنوز برای قضاوت زود است. هنوز فضای جامعه متأثر از مسائل نیمه دوم سال گذشته است و فضای سیاسی کشور متأثیر از اوضاع و احوال اقتصادی است. نارضایتی‌های گسترده‌ای بین مردم دیده می‌شود و در بازار حالا ابرتورم را مشاهده می‌کنیم. توده مردم از وضعیت موجود ناراضی‌ هستند. مسئله فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی بر مسائل سیاسی سایه افکنده است و بیش از آنکه مسئله آرایش سیاسی گروه‌ها مطرح باشد، مسئله مشارکت و حضور مردم زیر سؤال است و مردمی که همیشه پای کار انتخابات بودند، از وضع موجود ناراضی هستند و به نوعی انتخابات را در زندگی خودشان بی‌تأثیر می‌بینند و اگر اقداماتی برای ترمیم اعتماد عمومی به وجود نیاید، احتمال کاهش مشارکت مردم وجود خواهد داشت».
او ادامه داد: «آرایش‌های سیاسی هم قدری دچار تغییر و تحول خواهد شد زیرا برخی از نیروهای اصلاح‌طلب بسیار رادیکال‌تر از گذشته شده‌اند و حتی از نظام عبور کرده‌اند اما نیروهای سنتی آنها مشارکت خواهند کرد. کسانی که امور را در دست دارند مانند نمایندگان کنونی و مسئولان دولتی پاسخی قانع‌کننده برای مردم ندارند. در آغاز مجلس فعالی اگر مرغ کمتر از ۲۰هزار تومان بوده، اکنون به صدهزار تومان رسیده است؛ یعنی اقلام خورکامی و کالاهای اساسی با افزایش قیمت بسیاری روبه‌رو بوده است و درآمد و حقوق مردم بسیار اندک بوده است. همه اینها گروه‌بندی‌های سیاسی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد».
این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «بعید نیست که عده‌ای از اصلاح‌طلبان اصلا در انتخابات شرکت نکنند و البته احتمالا طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان با جریان آقای لاریجانی ائتلاف کنند تا جریانی میانه‌رو را شکل دهند. در آن سو هم یعنی در اصولگرایی نیروهایی تندرو وجود خواهند داشت. آنچه من پیش‌بینی می‌کنم این است که در کلان‌شهرها همچنان دو لیست اصلی را شاهد خواهیم بود که این دو لیست قسمت‌هایی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل است و در لیست دیگر اصولگرایان سنتی است و آقای لاریجانی یکی از مهم‌ترین محورهای انتخاباتی خواهد بود. این نکته را هم بگویم تمایل آقای لاریجانی بیش از آنکه به سمت اصولگرایان سنتی باشد، به سمت مستقلین و اصلاح‌طلبان معتدل است؛ بنابراین آرایش انتخاباتی در کلان‌شهرها احتمالا این‌طور خواهد بود و در شهرهای دیگر هم مسائل قومی، جغرافیایی و... باعث افزایش میزان مشارکت می‌شود. شیوه بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند در میزان مشارکت مردم تأثیرگذار باشد. اگر ردصلاحیت‌ها بالا باشد مشارکت پایین می‌آید اما اگر نفرات بیشتری را تأیید کند احتمالا مردم هم قدری بیشتر در انتخابات حاضر می‌شوند».
حسین سبحانی‌نیا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره پایگاه سیاسی علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی تلاش می کند تصویر و ذهنیتی که جامعه اصولگرایی از او درباره همراهی با اصلاحات و دولت آقای روحانی دارد، اصلاح کند.
وی افزود: نیروهای اصولگرا و ارزشی گمان داشتند که آقای لاریجانی با دولت آقای روحانی همراهی می کند بنابراین از این موضوع انتقاد داشتند. از طرفی وقتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شرایطی پیش آمد و صلاحیت آقای لاریجانی برای ورود به این عرصه احراز نشد، این مسئله دلخوری او را در پی داشت.
این فعال سیاسی، لاریجانی را از چهره های مطرح برای آینده خواند و افزود: آقای لاریجانی دنبال به دست آوردن پایگاه خود در بین نیروهای اصولگرا است اما معلوم نیست که تلاش او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ است یا برای انتخابات ۱۴۰۸. با این وجود، این تحلیل وجود دارد که آقای لاریجانی قصد دارد نیروهای سیاسی همسو با خود اعم از اصولگرا و اصلاح طلب را در قالب لیستی غیررسمی برای انتخابات مجلس ساماندهی و از آن نیروها برای تأییدصلاحیت شدن حمایت کند. آقای لاریجانی می خواهد بعد ورود نیروهای همسو با خودش به مجلس آینده، زمینه سیاسی را برای نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری فراهم سازد. اگر شرایط به خوبی پیش رود آقای لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۴ می آید وگرنه بازسازی پایگاه اجتماعی و سیاسی خود را تا انتخابات ۱۴۰۸ ادامه خواهد داد.
روزنامه آرمان ملی نیز در مطلبی با تیتر « پیام همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری چیست؟» نوشت: نخستین گمانه‌ای که برخی اصولگرایان مخالف اعتدال به تبلیغ آن می‌پردازند، همکاری مشترک لاریجانی  با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است. آنها معتقدند: «بی‌تردید حضور علی لاریجانی می‌تواند اتفاق مهمی در انتخابات مجلس قلمداد شود؛ زیرا علاوه بر آنکه شخص لاریجانی در انتخابات تأثیرگذار است، نیروهای سیاسی را هم حول خود جمع می‌کند. روحانی هم همین وضعیت را دارد.»
در اذهان همگان هست که اصولگرایان پس از ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نه تنها حمایتی از او نکردند، به رقیب لاریجانی رأی دادند بلکه او را به حضور در اردوگاه اصلاح‌طلبی متهم کردند اما این شخصیت اهل قم تحت‌تاثیر این تخریب‌ها قرار نگرفت و برخلاف خواست مخالفانش از عرصه خارج نشد. اکنون ناکام از حذف لاریجانی درصدد تضعیف او از طریق دیگری هستند و آن هم ایجاد شائبه‌های سیاسی درباره اقدامات رئیس سابق مجلس. آنها از همکاری لاریجانی و روحانی در انتخابات مجلس دوازدهم بیم دارند و پیش‌بینی می‌کنند اگر این دو شخصیت به ارائه لیست مشترک بپردازند، حضور اصولگرایان دلواپس در بهارستان سخت می‌شود. این  نگرانی از ابتدای سال مشخص بود چنانکه رسانه‌هایشان در اردیبهشت نوشتند: «ورود علی لاریجانی و حسن روحانی می‌تواند تأثیرات مهمی بر روند انتخابات بگذارد؛ به‌ویژه آنکه بعید نیست باردیگر میان آنها و اصلاح‌طلبان وفاق یا به نوعی ائتلافی شکل بگیرد. برخی از کارشناسان باور دارند که لاریجانی و روحانی بنا دارند جریان خود با عنوان معتدلین را راه بیندازند تا هم از ظرفیت‌های شخصی خود به نفع جریان خود بهره ببرند و هم از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بهره ببرند. البته برخی هم معتقدند جبهه اصلاحات با معتدلین یک ائتلاف بزرگ را راه می‌اندازد؛ چیزی حتی وسیع‌تر از آنچه در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ مشاهده کردیم.» نکته قابل تامل آنجاست که طیف قالیباف هم نگران است اما نه برای ائتلاف انتخاباتی لاریجانی و روحانی بلکه حمایت اصلاح‌طلبان از رئیس سابق مجلس آنها را نگران کرده است
سایت فردا، نزدیک به محمدباقرقالیباف نیز نوشت: علی لاریجانی که این روزها در هیئت‌های عزاداری زیاد دیده می‌شد، انگار به تدریج سعی می‌کند بیش از گذشته خود را نزد دیدگاه مردم قرار دهد تا شاید آرام‌آرام وارد مسیر انتخابات مجلس شود. پیش‌بینی اینکه لاریجانی وارد انتخابات مجلس شود، خیلی سخت نبود اما شاید پیچیدگی کار آنجا باشد که او می‌خواهد با کدام گرایش سیاسی به انتخابات ورود کند؟
لاریجانی در دهه ۹۰ به نوعی هم‌پیمان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و طیف نوظهوری به نام مستقلین بود تا جایی که بسیاری باور داشتند بازوی پارلمانی روحانی شخص علی لاریجانی بود و لاریجانی از هیچ کمکی به روحانی کوتاهی نکرد. اصلاح‌طلبان هم از لاریجانی حمایت می‌کردند تا حدی که در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ از او حمایت کردند که البته این حمایت‌ها با تأییدنشدن صلاحیتش متوقف ماند. اما حالا به نظر می‌رسد وضعیت قدری متفاوت شده است و هم اصلاح‌طلبان سعی دارند بگویند که صرفا با هویت اصلاح‌طلبی خودمان به میدان انتخابات وارد می‌شویم و هم لاریجانی دیگر چندان راغب نیست که با اصلاح‌طلبان هم‌پیمان شود. به نظر می‌رسد علی لاریجانی بیشتر تمایل دارد با تکیه بر نیروهای مستقل و اصولگرایان سنتی وارد انتخابات شود. او می‌خواهد به پایگاه سنتی‌ خودش یعنی اصولگرایی بازگردد. از این سو هم حمایت مستقلین را با خود دارد. اصلاح‌طلبان هم تصور می‌کنند باتوجه به نوع نگاه منفی جامعه به ائتلاف‌هایی که در جریان انتخابات سال۹۲ و مجلس دهم شکل گرفت، اکنون با نیروهای خود وارد انتخابات شوند. در واقع دیگر میل و رغبتی نه از سوی لاریجانی وجود دارد و نه اصلاح‌طلبان. لاریجانی هم باتوجه به تندروی عجیب و غریب برخی نیروهای اصلاح‌طلب که دیگر چهره‌ای اپوزیسیون به خود گرفته‌اند، نمی‌خواهد همراه آنان شود.
  • نویسنده : محدثه نجف زاده
  • منبع :