19 دی: رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در صورتی که صاحبان مدال نقره و برنز المپیادها بتوانند ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در یک کدرشته دانشگاهی را در کنکور سراسری به دست آورده باشند، می‌توانند در آن رشته به شرط وجود ظرفیت کافی در آن رشته ثبت نام کنند.
«الهام یاوری» رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آمار ورودی‌های جدید به مدارس سمپاد توضیح داد: مثل هر سال آزمون ورودی برگزار شد و تعداد متقاضی‌ها تفاوت معناداری با سالهای قبل نداشت. 
او تصریح کرد: ما در هر پایه‌ای حدود ۳۰ هزار نفر دانش آموز داریم که در آزمون تکمیل ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان، باقی مانده این ۳۰ هزار نفر را پر خواهیم کرد. در پایه ششم نیز همین حدود دانش آموز برای تحصیل در سمپاد فراخوانده می‌شوند. 
یاوری در مورد نتایج المپادهای دانش آموزی نیز گفت: نتایج المپیاد امسال نیز مانند سالهای قبل خیلی درخشان بود، اما هنوز برگزاری تمام آزمون‌ها به پایان نرسیده و همه دانش آموزان ما به کشور برنگشته اند. المپیادهای جهانی کامپیوتر، نجوم، علوم زمین و جغرافیا هنوز برگزار نشده است اما در سه آزمون المپیادی که برگزار شد و دانش آموزان ما شرکت کردند، نتایج با سال قبل برابری می‌کند، ولی در یک المپیاد اندکی بهتر از سال قبل ظاهر شدیم و در دو المپیاد در قیاس با دور قبل نتایج اندکی ضعیف‌تر شده است؛ به عنوان نمونه در المپیاد جهانی شیمی امسال مشترکا با کشوری دیگری رتبه چهارم را کسب کردیم و سه مدال طلا و یک نقره به دست آوریم در حالی که سال قبل دو مدال طلا و نقره داشتیم. 
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص تسهیلاتی که به این دانش آموزان مدال‌آور اعطا می‌شود، بیان کرد: بخشی از بسته طراحی شده برای المپیادی‌ها این است که دانش آموزان المپیادی که موفق به کسب مدال شدند می‌توانند بدون کنکور در هر دانشگاه و رشته‌ای ثبت نام کنند. 
یاوری در ادامه عنوان کرد: مدال آوران نقره و برنز المپیادی‌هایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند، از کنکور معاف نیستند و برای ورود به دانشگاه باید کنکور بدهند. این افراد در صورتی می‌توانند در یک رشته دانشگاهی وارد شوند که درصدی از نمره پایین‌ترین قبولی کنکور را آورده باشند. 
او تاکید کرد: این درصد در سالهای گذشته اندکی تغییرات داشته و امسال ۸۰ درصد شده است. در صورتی که صاحبان مدال نقره و برنز المپیادها بتوانند ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در یک کدرشته دانشگاهی را در کنکور سراسری به دست آورده باشند، می‌توانند در آن رشته به شرط وجود ظرفیت کافی در آن رشته ثبت نام کنند. در واقع دانش آموز مدال‌آور المپیاد که باید کنکور می‌داده، نتیجه‌ای کسب کرده است و حالا اگر خواهان تحصیل در رشته‌ای باشد که قبول نشده؛ به عنوان نمونه اگر بخواهد در رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درس بخواند و قبول نشده باشد، به واسطه مدال‌آوری در المپیاد، به شرط کسب ۸۰ درصدِ نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آن کدرشته دانشگاهی در کنکور سراسری، می‌تواند از این امتیاز خود استفاده کند و در رشته مورد نظر خود پذیرفته شده و ثبت نام کند. 
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد وضعیت علاقه مندی دانش آموزان به رشته‌های مختلف اظهار کرد: نتایج هدایت تحصیلی امسال که هنوز مشخص نشده است، اما در حالت کلی درصد دانش آموزان سمپادی که وارد رشته ریاضی و علوم انسانی می‌شوند از میانگین کشوری به شکل قابل توجهی بالاتر است. 
به گفته رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، برگزاری کارسوق‌ها و جشنواره‌های ادبی و هنری متفاوت و به طور کلی ایجاد فضاهایی که دانش آموزان بتوانند بعد روحی و شخصیتی خود را بهتر بشناسند، در هدایت تحصیلی آنها و انتخاب رشته اثرات مثبتی دارد؛ او در همین رابطه اینطور اظهار کرد: در دوره متوسطه اول دبیران، دانش آموزان را به سمت انتخاب رشته‌ای هدفدارتر سوق می‌دهند و فعالیت‌هایی مانند کارسوق‌ها در این مسیر موثر هستند. 
یاوری در مورد قطعی شدن برگزاری المپیاد ملی هسته‌ای نیز گفت: این المپیاد فعلا در مرحله طراحی قرار دارد. قصد برگزاری این المپیاد وجود دارد و وزیر آموزش و پرورش نیز قول مساعد داده‌اند بنابراین ما هم در حال طراحی برگزاری چنین المپیادی هستیم.

  • نویسنده :
  • منبع :