19 دی: سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر درچهار استان و خیزش گرد و خاک و توفان شن در چهار استان هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد و نارنجی از رشد ابرهای همرفتی، رگبارورعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۰ تا ۱۲ مرداد) خبر داد.
این شرایط جوی روز سه‌شنبه در جنوب و جنوب غرب کرمان، شمال و شرق و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس روز چهارشنبه در دامنه و ارتفاعات نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و هرمزگان و روز پنجشنبه در دامنه و ارتفاعات در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس، مازندران، نیمه‌شمالی اردبیل و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.
در اثر این مخاطره جوی احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها را توضیه می‌کند.
این سازمان در ادامه همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش بادشدید و در نواحی مستعد گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۰ تا ۱۲ مرداد) در خراسان رضوی، یزد، کرمان، اصفهان، فارس، شرق و جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب استان‌های تهران، البرز و قزوین خبر داد.
در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.
در ادامه این هشدار همچنین از وزش بادشدید ۱۲۰ روزه، در نواحی مستعد توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و با احتمال توفان شن در شرق و جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان خبر داد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، احتیاط در فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :