19 دی: نخست وزیر پاکستان ضمن دعوت از آیت‌الله رئیسی، ابراز امیدواری کرد بعد از تحولات مربوط به انتخابات پاکستان، رئیس جمهور ایران نخستین رییس دولتی باشد که به پاکستان سفر می‌کند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز پنجشنبه در جریان سفر رسمی خود به پاکستان، با شهباز شریف نخست وزیر این کشور دیدار کرد.
در این دیدار که وزیر خارجه پاکستان هم حضور داشت امیرعبداللهیان گزارشی از تفاهمات و توافقات انجام شده در مذاکرات مربوط به موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و مرزی ارائه کرد.
وزیر امور خارجه بر موضوعات بانکی، تهاتر و خط انتقال گاز به عنوان مسائل مهم بین دو کشور تاکید و بر اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافقات به عمل آمده در این سفر و توافقات پیشین تصریح کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار با نخست وزیر پاکستان راهکارهایی که می‌تواند در چارچوب حقوق بین الملل همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را توسعه دهد تشریح کرد.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در این ملاقات با تاکید بر روابط نزدیک برادرانه بین دو کشور، بر تعهد اسلام‌آباد برای تقویت بیشتر این روابط با تمرکز ویژه بر تقویت همکاری ها در حوزه اقتصادی تاکید کرد. 

وی با یادآوری افتتاح بازارچه مشترک مرزی پیشین-مند با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در ۲۸ اردیبهشت امسال تاکید کرد که ابتکارات با هدف رونق اقتصادی در مناطق مرزی، جلوه ملموس اولویت مشترک برای کار جمعی برای بهبود دو ملت ایران و پاکستان است. 

شهباز شریف با اشاره به اینکه سیاست آیت‌الله رئیسی مبنی بر «اول همسایگان» کاملاً با دیدگاه پاکستان برای منطقه‌ای امن، مرفه و به هم پیوسته همسو است، بر اهمیت استفاده دو کشور همسایه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود برای ارتقای اهداف تقویت کننده صلح و رفاه منطقه ای تاکید کرد. 

نخست وزیر پاکستان افزود که سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به طور منحصر به فردی برای ایفای این نقش قرار دارد. 

وی با ابراز نگرانی عمیق از حوادث فزاینده اسلام هراسی و نفرت ضد مسلمانان، بر عزم راسخ پاکستان برای همکاری با سایر کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در بیان دیدگاهی واحد علیه این گونه اقدامات ناپسند با هدف ایجاد ناهماهنگی و تفرقه افکنی در جوامع تاکید کرد. 

شایان ذکر است، شهباز شریف در این ملاقات ضمن استقبال از سفر هیات جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر دعوت خود از رئیس جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که آیت‌الله رئیسی مدعو ملت پاکستان است‌. 

وی اظهار امیدواری کرد بعد از تحولات مربوط به انتخابات آتی پاکستان، رئیس جمهوری ایران اولین رییس دولتی باشد که به پاکستان سفر می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :