19 دی: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در تشریح توافقات تجاری صورت گرفته میان ایران و پاکستان، گفت: درپی افزایش حجم مبادلات تجاری با پاکستان به رقم ۵ میلیارد دلار هستیم و تحقق حجم تجاری ۱۰ میلیارد دلاری را پیگیری می‌کنیم.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که همراه با حسین امیرعبداللهیان در سفر پاکستان به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه دو کشور برای افتتاح ۵ بازارچه مرزی میان ایران و پاکستان گفت: یکی از مسائل مهم ما با پاکستان موضوع تجارت است و ما تجارت با این کشور را بر مبنای تهاتر گذاشته‌ایم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در این سفر مکانیسم تهاتر میان ایران و پاکستان را تعریف کردیم، گفت: حال که برای طرف پاکستانی این موضوع تفهیم شد می‌توانیم تهاتر با پاکستان را افزایش دهیم.
صفری تصریح کرد: آنها تصور می‌کردند تهاتر به این معنی است که هر کسی که کالایی را می‌خرد همان طرف هم باید کالایی را صادر کند، اما پس از آنکه مکانیسم تهاتر را تفهیم کردیم آنها گفتند که وزارت اقتصاد پاکستان پیگیر این موضوع خواهد شد.
وی افزود: بیزینس کوچکتر از این موضوع بحث بازارچه‌های مرزی است که چند وقت پیش هم ما شاهد افتتاح یکی از ۵ بازارچه مشترک مرزی میان ایران و پاکستان بودیم و به دنبال این موضوع هستیم که تعداد بازارچه‌های مرزی فعال را افزایش دهیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ما به دنبال افزایش حجم تبادل تجاری با پاکستان به رقم ۵ میلیارد دلار هستیم و قدم بعدی ما پس از آن، تحقق حجم تجاری ۱۰ میلیارد دلار در سال است.
صفری گفت: ما با طرف پاکستانی بر اساس یک نقشه راه و برنامه اقدام صحبت کرده ایم و آنها هم پذیرفته‌اند که حجم تبادلات و همکاری‌های تجاری با ایران را افزایش دهند به طور مثال یک زمانی کامیون‌های ما صرفاً تا لب مرز می‌آمدند و این وضعیت تا دوران کرونا بود، اما طرف پاکستانی قبول کرد که دیگر ماشین‌های ما لب مرز نمانند و تا کویته پیش بروند.
وی افزود: دوشنبه هفته آینده هم نشست کمیته راهداری میان ایران و پاکستان تشکیل می‌شود تا پس از آن ماشین‌های اعزامی از سمت ایران دیگر لب مرز نمی‌مانند و تا پاکستان پیش می‌روند و این را می‌توان یک قدم مثبت دانست.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قدم مثبت دیگر در گفت‌وگوها با طرف پاکستانی بحث مرتفع شدن مشکل کارت سوخت کامیون‌های آنها بود که بتوانند تا ترکیه ادامه مسیر دهند، تصریح کرد: مطلب دیگر در خصوص همکاری‌های هوایی میان ایران و پاکستان است که آنها در این رابطه گفتند تا چند روز دیگر دولت توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کند که اگر تصویب شود که احتمالش هم زیاد است شاهد افزایش پروازها میان پایتخت‌ها و البته شهرهای ایران و پاکستان به یکدیگر خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این خصوص ما باید حداقل هفته‌ای ۴ الی ۵ پرواز مستقیم میان پایتخت‌ها و البته به مشهد داشته باشیم تا بحث گردشگری زیارت و سلامت هم در این راستا رونق بگیرد.
صفری گفت: در این سفر در زمینه‌های مختلف مالی، بانکی، انرژی، حمل و نقل هوایی و زمینی، گمرکات و کشاورزی با طرف پاکستانی توافقات خوبی به عمل آمد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح همکاری‌های جامع تجاری میان ایران و پاکستان، اظهار داشت: امروز این سند توسط وزرای امور خارجه ایران و پاکستان به امضا رسید که می‌تواند به عنوان نقشه راه همکاری‌های تجاری دو کشور به حساب آید.
صفری تاکید کرد: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان در حال حاضر دو و نیم میلیارد دلار هست.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: موانعی بر سر راه افزایش حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان وجود داشته که از جمله آنها موضوعات گمرکی، مرزی، حمل و نقل و سوخت بود که این مشکلات رفع شد.
صفری بیان کرد: برخی اوقات موضوعات و موانع کوچک می‌تواند باعث تقلیل تجارت کلی شود، اما این موانع رفع شده و امیدواریم که حجم تبادلات تجاری دو طرف به ۵ میلیارد دلار هم برسد.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من مسائلی مانند FATF و تحریم مانعی بر سر راه تحقق اهداف تجاری ما و پاکستان نبود بلکه یکی از مشکلات ما بحث تعرفه‌ها بوده که مکانیسم آن مشخص نبوده و مشکلات مرزی و حمل و نقلی نیز تاثیرگذار بوده که البته بسیاری از انها رفع شده‌اند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: برخی اوقات مشکلات کوچکی میان دو کشور ناشی از سوء تفاهم است که حتماً باید رودررو و حضوری مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد تا مرتفع شود و ارتباطی به برخی موضوعات از جمله FATF ندارد.
صفری گفت: ما تلاش می‌کنیم کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین راه را با هزینه پایین‌تر برای صادرات کالا و محصولات تجار ایرانی فراهم کنیم.
وی افزود: دیپلماسی اقتصادی فقط موضوع تجارت نیست موضوعات مختلف بانکی، مالی، حمل و نقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انرژی و پالایشگاه‌ها، گردشگری و موضوعات دیگری است که تمام این موارد در جلسات و گفتگوها با طرف پاکستانی مورد بحث قرار گرفته است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت، اظهارداشت: مطمئن باشید ما اگر یک حمل و نقل هوایی منظم داشته باشیم همچون کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس، حداقل هفته‌ای یک تا دو پرواز برای گردشگری سلامت خواهیم داشت.
صفری ادامه داد: البته باید این نکته رو هم لحاظ کنیم که بعد از باز شدن موضوع گردشگری برای ایران که با کشورهای مختلفی از جمله چین اتفاق افتاده و تعداد آن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. ما ظرفیت و امکانات زیادی در برخی شهرها برای پذیرش گردشگران خارجی نداریم و باید زیرساخت‌های خود مانند اقامتگاه‌ها و هتل‌ها را افزایش دهیم.
وی با تاکید بر این مطلب که ما باید زیرساخت‌های لازم جهت پذیرش گردشگران خارجی را فراهم کنیم تاکید کرد: قول می‌دهم که از کشور چین به تنهایی هر سال ۳۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شود و هر کدام از این‌ها ۱۰ هزار دلار در کشور بخواهند هزینه کنند آن وقت ببینید چه درآمد ارزی نصیب ما خواهد شد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: برخی محصولات و کالاهای ایرانی از جمله فرش، زیورآلات و صنایع دستی ما برای گردشگران خارجی بسیار جذاب و قابل احترام است.
صفری بیان داشت: امروز چینی‌ها ثروتمند شدند و به دنبال کالاها و اشیای لوکس و گران قیمت می‌گردند که در همین رابطه می‌توان این مثال را آورد که سال گذشته یک نفر ۱۴۰ هزار قطعه فرش ایرانی را به چین صادر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: شما حساب کنید اگر ما بتوانیم خوب و با جدیت در این موضوع اقدام کنیم سالی یک میلیون قطعه فرش می‌توان به چین صادر کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :