19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال زراعی جاری، سه هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع استان با استفاده از پهپاد سمپاشی شد در حالی که این میزان در سال ۱۴۰۰، ۲۶۰ هکتار بود.
محمد رضا حاجی رضا روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در همین خصوص بیان داشت: طی دو سال گذشته در زمینه مدیریت حفظ نباتات در استان قم، اقدام‌های متنوع و گسترده‌ای انجام شده‌است که از جمله مهمترین آن‌ها استفاده هرچه بیشتر از تجهیزات و فناوری‌های مدرن همچون پهپاد برای سمپاشی مزارع و مبارزه با عوامل خسارتزا به‌خصوص آفات و بیماری‌هاست.
وی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی به بهره‌برداران بخش کشاورزی در خصوص مزایای استفاده از فناوری‌های جدید و حمایت ازآنان در این مسیر، افزود: از جمله مهمترین دستاوردهای استفاده از پهپاد برای سمپاشی، افزایش دقت و سرعت سمپاشی است که کشاورزان را به استفاده از این روش ترغیب می‌کند.
وی ادامه داد: برای موفقیت در این زمینه، سازمان جهاد کشاورزی قم، برنامه‌ها و رویکردهای تحولی متنوعی را دنبال می‌کند که از جمله آن آموزش کارشناسان کشاورزی، آموزش بهره‌برداران و تبیین مزایای استفاده از پهپاد برای سمپاشی، تخصیص اعتبار برای خرید پهپاد و برگزاری جلسه و همکاری در این زمینه با تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فعال در بخش کشاورزی استان است.
حاجی رضا گفت: برنامه افزایش سطح بکارگیری پهپاد به‌منظور سمپاشی در مزارع استان برای سال‌های آینده در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این رابطه از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی استفاده می‌کنیم.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
  • نویسنده :
  • منبع :