19 دی: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مدعی شد باقی‌مانده‌های پهپادهای استفاده شده علیه اوکراین را جمع‌آوری کرده است که ثابت می‌کند این هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران هستند.
به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با جمع‌آوری بقایای پهپادهای مورد استفاده روسیه در حملات خود علیه اوکراین ادعا کرد، این موارد شواهدی غیر قابل انکار هستند که نشان می‌دهند ایران از مسکو در جنگ اوکراین حمایت نظامی می‌کند.
آژانش اطلاعات دفاعی آمریکا از مقامات خارجی، اعضای کنگره و رسانه‌ها دعوت کرده است تا بقایای این پهپادها را که از اوکراین و عراق جمع‌آوری شده‌اند به نمایش بگذارد و به آنها شواهدی که مدعی است «غیرقابل انکار» هستند، نشان دهد تا ثابت کند که پهپادها ساخت ایران هستند.
یک سخنگوی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با تکرار ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد که این اقدام نشان‌دهنده همکاری عمیق‌تر بین دو کشور است زیرا نشانه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که تکنسین‌های روسی در حال کمک به ایران در پروژه پرتاب فضاپیما هستند که می‌تواند به هدف تهران برای توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کمک کند.
با وجود اینکه مقامات ایران و روسیه بارها ادعای بی‌اساس غرب و آمریکا درباره استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین را رد کرده‌اند، یک تحلیلگر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مدعی شد که بقایای پهپادهای جمع‌آوری شده در اوکراین، شامل قطعات یک موتور بال و ملخ است و آنها علاوه‌ بر این به یک پهپاد دست نخورده در عراق دست پیدا کرده‌اند.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ادعا کرده یک پهپاد تقریبا سالم شاهد-۱۳۱ را که سال گذشته در منطقه کردستان عراق به دست آمده به نمایش گذاشته است. همچنین بقایای بال و موتور پهپادهایی که در اوکراین هدف قرار گرفته‌اند شده‌اند نیز به نمایش گذاشته است تا نشان داده شود که هر دو تقریباً شبیه یکدیگر هستند اما تنها رنگ و نوشته‌های روی آنها با هم متفاوت است.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مشخص نکرد که این بقایا و پهپاد مورد ادعای خود را به کدام دولت‌های خارجی نشان داده است اما تحلیلگر آژانس اطلاعات دفاعی در ادامه ادعا کرد که شواهد آنها غیر قابل انکار هستند.
بنابر ادعای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا این پهپادها که از نوع شاهد-۱۳۱ هستند یک کلاهک به وزن حدودی ۲۰ کیلوگرمی را حمل می‌کنند و سرعت آنها در حدود ۱۲۵ مایل در ساعت است.
به گزارش ایسنا، غرب و آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین تلاش کرده‌اند تا با طرح ادعای بی‌اساس و اثبات نشده مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین پای ایران را به این جنگ بکشانند. این در حالی است که این ادعا بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه رد شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :