19 دی: رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس اعلام رئیس بانک مرکزی، ۲۰۰ هزار دینار عراقی به هر زائر پرداخت می‌شود.
سیدمجید میراحمدی در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین درباره مصوبات این جلسه اظهار کرد: جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور همه اعضا و استانداران استان‌های مرزی که محل عبور زائران هستند برگزار شد. گزارش‌هایی که کمیته‌ها و استانداران ارائه کردند حاکی از پیشرفت برنامه‌های مصوب ستاد مرکزی و بیانگر آمادگی همه دستگاه‌ها است.
وی ادامه داد: براساس پیام ویدئویی که از وزیر ارتباطات عراق در جلسه امروز پخش شد، عراق قول داد هزینه اینترنت را در عراق کاهش دهد و در برخی شهرها رایگان کنند. هزینه مکالمات داخل عراق با ایران را هم کاهش خواهند داد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: برخی زائران درخواست داشتند که سطح پوشش بیمه فوت ناشی از غیر حوادث و عادی افزایش داشته باشد که در جلسه ای که با بیمه‌گذار برگزار شد، قرار شد در این سطح تغییراتی ایجاد شود و در چند روز آینده این اتفاق رخ می دهد.
میراحمدی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر تاکنون برای سفر اربعین ثبت نام کرده‌اند، افزود: دشمنان هجمه‌ای را نسبت به اعتقادات دینی مردم شروع کردند ولی مردم هم در عزاداری‌ها حضور داشته و پاسخ دندان‌شکنی به دشمن دادند. براین اساس به نظر می‌آید استقبال زائران برای سفر اربعین استقبال قابل توجهی باشد. یکی از مصوبات ما این بود که وزارت بهداشت و هلال احمر حتما آموزش های لازم برای مدیریت گرما به زائرین داشته باشند تا زائرین در برابر گرما خودمراقبتی داشته باشند. زائران باید امکانات لازم را با خود داشته باشند. یکی از توصیه‌ها این است که زائران با خود چتر داشته باشند. زائران برای راهپیمایی باید در شب و ساعت خنک روز را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: بیش از ۴۴ درصد زائران ثبت نام کرده اعلام کرده اند که با خودوری شخصی خود به سفر اربعین می‌روند که این عدد خوبی است و هرچه بیشتر شود، مناسب‌تر است. امروز مصوب شد که حتما باید پارکینگ‌های مرزی از امنیت کافی برخوردار باشند. وضعیت پارکینگ‌ها بهتر شده و ما ظرفیت لازم برای پذیرش خودروهای شخصی را داریم. با این وجود ما همچنان دغدغه حمل و نقل عمومی چه با اتوبوس چه هواپیما و قطار را داریم البته مسئولان امر طبق دستور رئیس جمهور برای حل این مساله تلاش شبانه‌روزی می‌کنند اما تاکید می‌کنیم زائران به نذر مسافر اهتمام کرده و تا حدی که امکان دارد از خودروی شخصی استفاده کنند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره میزان ارزی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد، گفت:براساس اعلام رئیس بانک مرکزی، ۲۰۰ هزار دینار عراقی به هر زائر پرداخت می‌شود. قرار است بانک مرکزی نحوه پرداخت این ارز و معادل ریالی آن را اعلام کنند. قرار نیست دلار به زائران اختصاص داده شود.
میراحمدی افزود: توافق ما با وزارت کشور عراق این است که از اول محرم تا آخر صفر گذرنامه‌های ویژه اربعین قابل استفاده است. در حال حاضر زائرین از این گذرنامه‌ها استفاده می کنند. تاکنون ۱۵۰ هزار گذرنامه ویژه اربعین تحیول داده شده یا در نوبت تحویل است.
  • نویسنده :
  • منبع :