19 دی: معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم از رکوردشکنی مصرف برق در قم خبر داد و گفت: روز دوشنبه پیک‌بار مصرف قم به ۹۵۰ مگاوات رسید که این میزان موجب ناپایداری و خروج خطوط انتقال استان شد.
سید محمد ارجمند زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه افزایش میزان بار خطوط انتقال، حذف رله حفاظتی در پست ۲۳۰ کیلوولت جمکران را در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه به همراه داشت، یادآور شد: حذف این پست که تغذیه‌کننده چهار پست ۶۳ کیلوولت قم است موجب خاموشی در مناطقی از قم شد.
ارجمند زاده مناطق مشمول قطعی برق در روز دوشنبه را بخشی از منطقه بنیاد، هسته مرکزی شهر، زاویه، میدان پلیس، بلوار ۱۵ خرداد و جاده قدیم قم – تهران اعلام و خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران برق منطقه‌ای تهران و توزیع برق استان قم، برق تمامی این مناطق در ساعت ۱۵:۱۵ به مدار بازگشت و جریان برق پایدار شد.
وی تصریح کرد: روز دوشنبه در حالی پیک‌بار مصرف قم به ۹۵۰ مگاوات رسید که شاهد همکاری ۱۵۰ مگاواتی بخش صنعت و کشاورزی بودیم و در واقع نیاز برق استان در پیک‌بار به هزار و 100 مگاوات رسید.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم بر لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق تأکید کرد و گفت: با وجود افزایش تولید و ظرفیت شبکه، اگر مساله مدیریت مصرف مورد توجه قرار نگیرد طبیعتا ناترازی و خاموشی‌ها را به دنبال خواهد داشت.
وی کاهش مصرف ۱۰ درصدی مشترکان خانگی را در کنترل ناترازی مهم ارزیابی و اظهار کرد: استفاده از لامپ‌های "ال ای دی و اس ام دی"، استفاده از سایبان برای کولرهای آبی، تنظیم درجه کولر گازی با هدف کاهش مصرف فزاینده برق، استفاده از لوازم پرمصرف همچون جاروبرقی، اتو، ماشین لباسشویی در ساعات پایانی شب در حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :