19 دی: وزیر امور خارجه با اشاره به حضور سفر معاونان ۱۲ وزارتخانه و بخش خصوصی ایران در آفریقای جنوبی گفت: تیم اعزامی ایران پیگیری موضوعات مربوط به همکاری‌های دوجانبه تهران و پرتوریا و نیز اسناد مربوط به سفر آتی آیت الله رئیسی رییس جمهور به این کشور در دستور کار دارد.
حسین امیرعبداللهیان عصر چهارشنبه پیش از آغاز سفر خود به آفریقای جنوبی که با هدف شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور صورت می گیرد، گفت: پس از یک وقفه سه ساله به دلیل شرایط کرونایی، کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی را در پرتوریا برگزار می‌کنیم.
وی پیگیری موضوعات دوجانبه و برخی مسایل بین المللی دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه آفریقای جنوبی را از دیگر محورهای این سفر اعلام و تاکید کرد: از روز دوشنبه (16 مرداد)‌ تیمی متشکل از معاونان 12 وزیر به همراه بخش خصوصی ایران در آفریقای جنوبی حضور دارند و در رایزنی با مسئولان وزارت خارجه این کشور مشغول نهایی سازی موضوعات مربوط به همکاری‌های دو کشور و آماده کردن اسناد برای سفر آینده رئیس جمهور ایران هستند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: رئیس جمهور آفریقای جنوبی از رئیس جمهور کشورمان دعوت کرده است که دوم شهریورماه در نشست دوستان بریکس که در سطح سران این سازمان برگزار می شود، حضور یابد و علاوه بر آن در فصل پاییز نیز سفر دوجانبه رئیس جمهور به آفریقای جنوبی در قالب برنامه‌ای مفصل تدارک دیده شده است.
دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: در جریان این سفر هماهنگی‌ها برای هر دو سفر رئیس جمهور محترم به آفریقای جنوبی (نشست سران بریکس و نشست تخصصی دو جانبه) در دستور کار ما قرار دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آفریقای جنوبی کشور مهمی در قاره آفریقا است که ما روابط دیرینه‌ای با این کشور داشته ایم و احیای کامل این روابط از برنامه‌های در دستور کار این سفر است.
  • نویسنده :
  • منبع :