19 دی: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به انتقادات نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور درباره توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا پرداخت که پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به عنوان بخشی از آن آزاد خواهد شد.
روزنامه نیویورک پست در گزارشی درباره انتقاد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان نوشت: مایک ترنر، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت که هنوز توضیحاتی درباره جزئیات توافق تبادل زندانیان به کنگره ارائه نشده است که ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از این توافق آزاد خواهد شد.
روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که مطابق با توافق حاصل شده میان تهران و واشنگتن، پنج آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.
سپس نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با این اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها را عفو کنند. جابه جایی آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.
همچنین وزارت امورخارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است اما جاسوسان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.
به نوشته نیویورک پست، ترنر در ادامه گفت: «نشانه‌هایی از دولت حاکی از آن است که آزادی این زندانیان بخشی از مذاکراتی گسترده‌تر درباره کنترل دوباره برنامه تسلیحات اتمی و غنی‌سازی ایران است که به زمان برجام(توافق هسته‌ای) بر می‌گردد.»
او همچنین با ابراز نگرانی درباره این توافق گفت: «نگرانی ما این است که نیویورک‌تایمز گزارش داده است، دولت بایدن ممکن است به دنبال توافقی غیررسمی در کنار توافق رسمی باشد که قبلا داشتیم و تحت نظارت کنگره بود. ما نمی‌خواهیم توافقی پنهانی با ایران در کار باشد.»
علاوه بر این، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس نیوز گفت که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های ایران افزایش قابل توجهی نسبت به مبلغ  ۴۰۰ میلیوت دلاری محسوب می‌شود که با اجرا شدن برجام آزاد شد.
مک‌کال با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، ادعایی که مقامات ایران آن را رد کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعدد خود درباره اجرای برجام و توافق پادمانی در ایران، تا کنون آن را تایید نکرده است، گفت: «حالا آن‌ها دوباره از برجام حرف می‌زنند که از نظر من ما را وارد روندی می‌کند که به یک بمب هسته‌ای قانونی و ایران ختم می‌شود.»
در حالی که آمریکا با اقداماتی همچون فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه، برپایی یا مشارکت در جنگ‎‌هایی که استقلال کشورهای منطقه را نقض می‌کرد، حضور نظامی مداخله‌جویانه در منطقه و مداخله در روابط دوجانبه کشورهای آن ثبات و امنیت آن را تهدید می‌کند، مک‌کال با نادیده گرفتن این موضوع ادعایی را علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرده و هشدار داد که آزادسازی این مبلغ از پول‌های بلوکه‌شده ایران می‌تواند منجر به گسترش «جنگ نیابتی، عملیات تروریستی و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» شود.
این در حالی است که طبق تایید طرفین توافق، مبالغ آزاد شده قرار است به یورو تبدیل و به بانکی در سوییس منتقل شود. سپس این پول‌ها صرف خریداری کالاهای غیرقابل تحریم، از جمله مواد غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی خواهد شد.
اگرچه، آدام اسمیت، یکی از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح از دولت بایدن در رابطه با انجام شدن این توافق دفاع کرده و گفت: «یک سوء تفاهم اساسی در اینجا وجود دارد؛ پولی که از کره جنوبی به ایران می‌رود، پولی نفتی است که ایران به کره جنوبی فروخته است.»
او بیان کرد: «این پول توسط قطر کنترل خواهد شد، نه ایران. بنابراین، این بخش قابل درک است. ما هنوز منتظریم ببینیم که توافق تبادل زندانیان چطور خواهد بود.»
به گفته او، وقتی در دوران دولت دونالد ترامپ که از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، «از برخی کشورها پول به ایران منتقل می‌شد»، هیچ شکایتی نبود.
  • نویسنده :
  • منبع :